Wetenschap - 27 februari 2020

Hoe boeren grip kregen op de sociale media

tekst:
Albert Sikkema

Boeren gebruiken Twitter en Facebook als nieuwe instrumenten om hun protest te organiseren en de publieke en politieke opinie te beïnvloeden. Dat stelt de Wageningse onderzoeker Tim Stevens. Hij analyseerde het debat over dierenwelzijn tussen boeren en dieractivisten op sociale media.

Dieractivisten in een varkensstal, @Katxanastasia

Tot 2013 hadden actiegroepen als Wakker Dier het rijk alleen op sociale media met hun aanklachten tegen de ‘plofkip’ en ‘industriële landbouw’. Op de sociale media was het ‘allen tegen één’ als actievoerders supermarkten en politici beschuldigden. Dat veranderde toen er discussie ontstond over de geboortekrik die veehouders gebruiken bij de geboorte van kalfjes. De boeren verenigden zich op sociale media tegen Wakker Dier en voor behoud van deze geboortekrik. Zo ontstond een conflict van ‘allen tegen allen’.

Framing
Het opmerkelijke aan dit conflict was dat de boeren en dieractivisten dezelfde framing gebruikten; ze kwamen beide op voor dierenwelzijn. Stevens: ‘Wie geeft het meeste om dierenwelzijn? Dat maakte dat de discussie heel emotioneel werd.’

Boerenprotest
Die ervaring van de boeren met Facebook en Twitter kwam van pas bij het brede boerenprotest tegen de stikstofmaatregelen in het afgelopen jaar. ‘De boeren hebben geleerd dat ze nieuwtjes over voedsel heel snel moeten duiden en framen, en dat ze daarmee het debat kunnen beïnvloeden’, zegt Stevens. ‘Ook hebben ze geleerd zich snel te organiseren via sociale media.’

Lees het hele artikel hier:


Re:ageer