Student

Hijskraan-spandoek maant WUR tot standpunt

Actiegroep Extinction Rebellion heeft een enorm spandoek opgehangen aan een hijskraan op de campus als ‘friendly reminder’ aan de universiteit.
Coretta Jongeling

De actiegroep deed dat naar eigen zeggen omdat er nog steeds geen verklaring naar buiten is gebracht over de samenwerking met de private sector.

Het spandoek werd afgelopen dinsdag in alle vroegte opgehangen bij het nieuwe onderwijsgebouw Aurora, dat nog in aanbouw is. ‘Another WUR is possible’, roept het spandoek. Voornamelijk een WUR die minder samenwerkt met grote multinationals zoals Unilever, als het aan de actiegroep ligt.

Verklaring

Extinction Rebellion voerde op 2 juli actie in het Atlasgebouw, tegen de komst van Upfield en andere bedrijven op de campus. Ze eisen meer transparantie over de voorwaarden voor samenwerkingen tussen de universiteit en het bedrijfsleven. De actiegroep wilde duidelijke richtlijnen zien: welke redenen heeft de universiteit om wel of niet te willen samenwerken met een bepaalde partij? Verder wilden ze meer informatie over het al dan niet betrekken van studenten en medewerkers bij de beslissingen rondom bedrijven op de campus. Volgens Extinction Rebellion zou de universiteit op 16 juli met een verklaring komen waar deze afwegingen in uitgelegd worden. Maar dat is niet gebeurd.

‘We hebben gehoord dat door de situatie rondom covid-19, en doordat het vakantie is, de universiteit niet in staat is zo snel te reageren,’ zegt Solina Diallo van Extinction Rebellion. ‘Dat is heel jammer maar we begrijpen dat wel. We hebben gehoord dat de verklaring er binnen zes weken vanaf nu zal zijn.’ De spandoek-actie is bedoeld als reminder. ‘We willen hiermee laten zien dat we het niet zullen vergeten, ook al duurt het nu langer.’

Online actie

Lang heeft het spandoek er overigens niet gehangen. Hoewel er nog volop wordt gewerkt aan de bouw van Aurora, zijn er verder weinig mensen op de campus. ‘Haast niemand zou het spandoek zien, dus we hebben het vroeg in de ochtend opgehangen, een foto gemaakt, en hem daarna weer weggehaald,’ aldus Solina. ‘Het is vooral een online actie, we hebben de foto’s verspreid via social media en die worden goed gedeeld.’

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.