Gebouwen

‘Hier wil ik wel zes jaar blijven’

Geen hotelkamers delen met zes studenten. Niet weggestopt worden in een bungalowpark in Hoenderloo. De nieuwe lichting internationale studenten woont in een rustige, groene woonwijk te Bennekom, in een voormalig verzorgingstehuis voor ouderen. En ze hebben het uitstekend naar hun zin.
Suzanne Overbeek

‘Alles is perfect,’ zegt de Zimbabwaanse Sylvia Bhatasara. ‘Mijn kamer is mooi, ik heb een eigen douche en toilet, geweldig. En de keuken is ook heerlijk. Het is allemaal zo nieuw en netjes, ik had er geen idee van dat er hiervoor al senioren hebben gewoond.’ Tom Banks uit Groot-Brittannië is al op ontdekkingsreis gegaan door het gebouw. Op de bovenste verdieping ontdekte hij een kamer met een bordje bibliotheek erop. ‘Toen ik naar binnen ging, bleek er ook gewoon een student te wonen!’ De studenten wonen in ruimtes die eerder gebruikt werden als zusterpost, biljartzaal of kapsalon. In de gezamenlijke ruimte wordt geen bingo meer gespeeld, maar pingpong. De oude recreatiezaal is omgebouwd tot een ruime keuken, met bijna dertig meter aanrecht en een kookeiland met maar liefst twintig kookpitten. Er staan een stuk of vijf witte plastic tafels en stoelen, veel minder dan er in de ruimte zouden passen. Rond etenstijd verzamelen de studenten zich in de recreatiezaal om samen te eten en bij te kletsen.

Kippen

‘Het is heel huiselijk wonen hier,’ vertelt Cecilia Zagaria uit Italië. ‘We hebben al een basilicumplantje in de keuken en wie weet laten we op het dak van de onderburen wel een aantal kippen los.’ Ook de Chinese Jin Wentao geniet van de huiselijkheid. ‘Mijn buren zijn gezellig, het is leuk om met mensen van verschillende landen samen te wonen, te koken en te eten. De omgeving van Beringhem is heel mooi, het wonen hier voelt goed.’ De studenten hebben zelfs hun eigen ‘flatkroeg’ gevonden. ‘We gaan vaak naar de bar in Bennekom, die met de rode vlaggen en oranje kabouters buiten,’ aldus de Russische Farhad Rakhmatov. ‘Je kunt daar bier voor een euro krijgen,’ vult Tom Banks aan. Nadelen zijn er ook. Jin Wentao moet een eind fietsen naar gebouw 307 op de Dreijen waar ze vaak les heeft. Sylvia heeft zelfs nog geen fiets, wat het lastig maakt om naar het Forum te gaan. Maar verhuizen? Nee, daar denken ze voorlopig nog niet aan. ‘Ik zou hier graag de komende zes jaar willen blijven wonen, voor zowel mijn bachelor als master,’ stelt Farhad tevreden. ‘Omdat er hier dichtbij oude mensen wonen, voel ik me veilig. Als er dieven zijn bellen de senioren de politie wel.’