Hidde Boersma wint persprijs 2017

De persprijs 2017 is gewonnen door Hidde Boersma en zijn team. De prijs – een oorkonde, geldbedrag van 2500 euro en een replica van het kunstwerk ‘De Wageningse Boom’ - werd vanmiddag uitgereikt tijdens de opening van het academisch jaar in Orion.
Vincent Koperdraat

© Hidde Boersma

De freelance wetenschapsjournalist Hidde Boersma, tevens alumnus van de universiteit, maakte samen met programmaker Karsten de Vreugd en cameraman Philip Fountain een multimediaal verhaal over genetisch gemodificeerde gewassen. De jury was onder indruk van het hoge niveau, de verschillende manieren waarop Boersma zijn onderwerp heeft uitgediept en de internationale aandacht die zijn verhaal kreeg. In totaal waren er tien inzendingen.

De persprijs is in 1978 in het leven geroepen door University Fund Wageningen en wordt eens per drie jaar uitgereikt. Journalisten, programmamakers of een medium kunnen meedingen naar de prijs. Een jury kijkt vooral welk persoon of programma het beste een WUR-thema uitwerkt voor het grote publiek. Dat Boersma de uiteindelijke winnaar is, vindt hij leuk: ‘Geweldig! En het is niet zomaar een prijs als je kijkt naar voorgaande winnaars als Vroege Vogels.’

Documentaire

Boersma, gepromoveerd moleculair bioloog, richt zich in zijn werk vooral op biotechnologie, landbouw en bio-ethiek. Eén onderdeel van zijn multimediale inzending over genetically modified organisms (GMO) is een documentaire genaamd ‘Well Fed’. Daarin gaat Boersma samen met programmamaker Karsten de Vreugd op zoek naar antwoorden over genetisch gemodificeerd voedsel in onder meer Bangladesh. Dat leverde uiteindelijk meer werk op dan gedacht. ‘We hadden in totaal ruim zestig uur aan materiaal. Zie daar maar eens door te komen.’ Hij schat in dat de editor en regisseur ongeveer drie maanden voor niks hebben gewerkt om binnen het budget te blijven.

Voordelen

Boersma had wel verwacht dat het multimediale aspect van zijn verhaal over GMO zou aanslaan. Zo zond bijvoorbeeld ook de Arabische zender Al Jazeera zijn docu uit. ‘Maar het is toch altijd spannend om te zien of dat gevoel ook klopt. Het is een omstreden onderwerp. Je hebt duidelijke tegenstanders en ik wilde met dit verhaal ook laten zien dat er voordelen zitten aan het modificeren van voedsel.’ Overigens is Boersma nog niet klaar met dit onderwerp: ‘Ik zal altijd wel bezig blijven met dit soort verhalen. Maar vraag me nu niet naar het volgende verhaal dat ik wil vertellen. Dat komt nog wel.’

Lees ook: