Helft finalisten chemiewedstrijd komt uit Wageningen

Vier van de acht studenten die zijn doorgedrongen tot de finale van Topsector Chemistry Student Competition 2018 komen uit Wageningen. Opvallend genoeg zijn het allemaal bachelorstudenten.
Liza van Kapel

Op de ene foto staat Sophie van Lange (met TU eindhovenstudent Roel Borgers), de andere foto vlnr: Jip van der Linden, Severin te Lindert en Mark van Leeuwen.

De studentencompetitie van de Topsector Chemie, georganiseerd in samenwerking met onderzoeksfinancier NWO, heeft tot doel om (master)studenten een boost voor hun carrière te geven. De wedstrijd vindt dit jaar voor de vijfde keer plaats. Drie teams gaan strijden om de hoofdprijs die in december bekend wordt gemaakt op de conferentie Chains.

Het team Good Gut bestaat volledig uit Wageningse honoursstudenten. Jip van der Linden, Mark van Leeuwen en Severin te Lindert werken aan een microcapsule die je kunt innemen om darmbacteriën levend in de darm te brengen. Dit kan een alternatief zijn voor poeptransplantaties bij mensen met een darmziekte. De capsule moet drie taken vervullen: de bacteriën beschermen tegen maagzuur en tegen zuurstof, en de bacteriën in de darm vrijlaten. Vooral de bescherming tegen zuurstof levert tot nu toe problemen op. Daarom wil Good Gut een zuurstofvanger aan de capsule toevoegen. Van der Linden: ‘Die gaan we eerst in versimpelde omstandigheden testen, en daarna proberen we die te integreren in één werkend systeem.’

Rockconcerten

In het team Beads vs Beats werkt student Moleculaire Levenswetenschappen Sophie van Lange samen met Roel Borgers, een student Werktuigbouwkunde van de TU Eindhoven. Hun doel is een geluiddempend materiaal te ontwikkelen dat effectief lage frequenties dempt, in tegenstelling tot huidige materialen die vooral geschikt zijn voor hoge frequenties. Het materiaal, genaamd metafoam, is een poreuze matrix met minuscule beads, bolvormige deeltjes, in de poriën. Die beads gaan in anti-resonatie met een geluidsgolf en moeten op die manier het geluid uitdoven. ‘Het uiteindelijke doel is een materiaal dat je kunt toepassen op grote schaal, zoals in geluidswallen voor snelwegen of bij rockconcerten’, vertelt Van Lange.

Het derde team, Cavity Catalyst, is van de Universiteit van Amsterdam en richt zich op het gebruik van light-matter coupling, het combineren van licht en organisch materiaal, voor het controleren en sturen van moleculaire eigenschappen.