Student - 26 januari 2010

Hartige regen voor op brood

‘Studenten leren hier dat productontwikkeling meer is dan alleen roeren en klutsen’, vertelt VHL-majorcoördinator Jacques Molmans. Wie altijd al heeft willen weten hoe vernieuwende producten worden bedacht en tot stand komen, kon maandag naar de presentatie van derdejaars studenten Voedingsmiddelentechnologie van de Wageningse vestiging van Van Hall Larenstein.

De studenten hebben gebrainstormd over producten voor de toekomst en hun meest creatieve ideeën in de praktijk gebracht. In zes maanden tijd moesten de studenten een product bedenken, een marketingplan schrijven, het product en de verpakking ontwerpen en produceren en allerhande testen en onderzoeken uitvoeren aan het product en het productieproces. ‘Helaas slaan sommige studenten de plank finaal mis', zegt Molmans . ‘De caloriearme chocola bijvoorbeeld is echt niet lekker.'
Parmezaanse kaas
Meer succes heeft Hein Kieffer. In een kleine collegezaal op de bovenste verdieping van Forum vertelt hij trots over ‘zijn' Savoury Rain, hartige hagelslag. Bedoeld als hartige variant van de populaire chocoladehagelslag en vooralsnog in de smaken ham en Parmezaanse kaas. In de collegezaal wordt er kwistig van geproefd door alle aanwezigen. Maar Hein erkent dat het hoge vetpercentage van het gefrituurde broodbeleg een groot probleem zal zijn, vooral voor gezondheidsbewuste consumenten.
Nasmaak
Merlin Wensink en Mindy Danial hebben zich op een specifieke doelgroep gericht, kinderen met een koemelkallergie. Hun Mmilkless, een soort vla op basis van rijstemelk smaakt naar aardbei en ziet er lekker uit, aan de muffe nasmaak willen ze graag wat doen in de toekomst maar momenteel zijn hun grondstoffen op. Jacques Molmans helpt via zijn uitgebreide netwerk studenten aan bedrijven en producenten voor grondstoffen en een eventueel vervolgtraject. ‘Met hun grote onderzoeksfaciliteiten zijn bedrijven ons vaak een stap voor. Maar het gaat om het idee. Met Savoury Rain ga ik bij Aviko aankloppen.'

Re:ageer