Gsm-bak in Forum en Leeuwenborch

© Roelof Kleis Bachelor Internationale Ontwikkeling Abigail Johnson kwam op dat idee samen met haar groepje (Lenne Smeets en Else Kleiterp) tijdens het vak Resistance, Power and Movements. Het keuzevak is nieuw op het programma van de leerstoelgroep Sociologie van Ontwikkeling en Verandering. Onderdeel van de cursus is zelf een ‘act of resistance’ op touw…
Roelof Kleis

© Roelof Kleis

Bachelor Internationale Ontwikkeling Abigail Johnson kwam op dat idee samen met haar groepje (Lenne Smeets en Else Kleiterp) tijdens het vak Resistance, Power and Movements. Het keuzevak is nieuw op het programma van de leerstoelgroep Sociologie van Ontwikkeling en Verandering. Onderdeel van de cursus is zelf een ‘act of resistance’ op touw te zetten. Een al of niet kleine daad van verzet. Onder het mom: leren door te doen.

Grondstoffen

Het groepje van Johnson bedacht iets te gaan doen met afgedankte mobieltjes. ‘In mobiele telefoons zijn veel grondstoffen verwerkt uit mijnen waar de arbeidsomstandigheden slecht zijn’, zegt Johnson. ‘Mensen hebben dat vaak niet in de gaten als ze een nieuwe telefoon aanschaffen. Met onze actie willen we daar bewustwording voor vragen. Bovendien betekent hergebruik dat er minder nieuwe grondstoffen nodig zijn.’

Abigail Johnson

Uit onderzoek blijkt volgens Johnson dat er alleen in Nederlandse huizen al minstens drie miljoen oude en ongebruikte mobiele telefoons rondslingeren. Per telefoon komt dat volgens onderzoek van de NOS neer op 160 gram aan grondstoffen, verdeeld over 30 verschillende soorten (voornamelijk) metalen. Daaronder zitten zeldzame metalen als boor, goud, koper en zilver. In 200 telefoons zit bijvoorbeeld genoeg goud voor een trouwring.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Actie Het nieuwe vak Resistance, Power and Movements is een reactie op de behoefte bij studenten om daadwerkelijk iets te doen aan de toestand in de wereld, zeggen docenten Michiel Köhne en Elisabet Rasch. Dat wil niet zeggen dat zij tot doel hebben activisten op te leiden. Köhne: ‘De bedoeling van het vak is inzicht te geven in de werking van macht, sociale beweging en verzet. Dat doen wij samen met de trainers van Build Your Movement. Wij belichten de onderliggende theorieën, zij doen de praktische uitwerking.’ Aan de eerste cursus deden vijftien studenten mee. Onderdeel van het vak is zelf een actie op touw te zetten.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Inzamelen van oude telefoons loont dus. Helemaal nieuw is dat op de campus niet, ontdekte Johnson. ‘Op de derde verdieping van de Leeuwenborch bleek al een kartonnen inzamelbak te staan.’ In overleg met de gebouwbeheerder is die bak naar de begane grond gehaald. Johnson en haar groepje regelden vervolgens dat er nu ook zo’n inzamelbak staat op de begane grond in Forum.

Blindegeleidehond

De bakken zijn van het recyclingbedrijf Eeko uit Deventer. Een deel van de opbrengst van de ingeleverde mobieltjes gaat naar het KNGF, de organisatie die blindegeleidehonden opleidt. Naast bakken in Forum en de Leeuwenborch hebben de studenten ook de openbare bibliotheek bereid gevonden een mobielbak te plaatsen.