Organisatie - 1 januari 1970

Grote soepkom terug na klachten

Volgende week komt de vertrouwde 'grote' soepkom weer terug in de Wageningse kantines. Dat laat het facilitair bedrijf weten in een brief aan Wb. Begin dit jaar verving het facilitair bedrijf de oude kommen van 350 ml door nieuwe van 250 ml, en verhoogde tegelijkertijd de prijs met 10 eurocent. Die maatregel leidde tot veel protesten en een ware soepboycot in de kantines van de universiteit.

Geschrokken van de ophef, laat het hoofd restauratieve voorzieningen, Anneke Meijlink, in haar brief (zie onder) weten dat de oude soepkom weer terugkomt. Soepeters krijgen volgende week zelfs een kleine attentie als ‘goedmakertje’.
De kleine soepkommen gaan naar de Rijksuniversiteit Groningen. De Groningers gaan 1,50 euro betalen voor hun muizenbeetje soep. Wageningers vonden één euro twintig al te veel. / KV


Beste Soepklanten
De soep wordt duur betaald! Dit is wat we de laatste weken veel horen in de wandelgangen en ook lezen in deze krant. Daarom wil ik reageren op alle ophef over de soep. Jammer dat er zoveel mensen zijn die zich hier druk over maken. Alsof we niets beters te doen hebben. Maar het is wel begrijpelijk. Een stijging van de prijs en een vermindering van de inhoud is ook niet niks.
Nu is het zo dat ik al veel mailtjes hierover persoonlijk heb beantwoord. Om nu toch iedereen te bereiken, schrijf ik dit stuk.
De motivatie om de prijs van de soep te verhogen is een combinatie van de al eerder vermelde reden (stijging van de inkoopprijs) en het buitensporige gebruik van de aangeboden toppings. Er zijn helaas mensen die menen dat de soep smakelijker wordt door een grote hoeveelheid toppings te gebruiken. In de verkoopprijs wordt rekening gehouden met één schep topping, maar na waarneming is gebleken dat er te weinig mensen zijn die kunnen doseren. Hierdoor hebben wij de prijs moeten aanpassen. Nu houdt dat natuurlijk niet in dat iedereen maar moet gaan scheppen naar hartelust. Dan moeten we beslissen dat de topping uit het assortiment gaat, ondanks dat we deze service liever blijven bieden.
De verandering van de maat van de soepkom is een besluit geweest na lang rekenen en zoeken naar een juiste prijs-kwaliteitverhouding. Vroeger kocht men bij ons een zelf gemaakte soep voor vijftig cent. Deze soep werd elke dag bereidt en wat over was werd de volgende dag weer opgewarmd. Dat kan in het kader van de HACCP-regelgeving van de Horeca niet meer. Tevens konden wij u geen constante kwaliteit garanderen.
De keus is toen gevallen op de soep van Soup Factory. Deze soep is kwalitatief stukken beter en valt bij de gasten in goede smaak. De kom die wij gebruikten was in verhouding tot de prijs die wij vroegen erg groot. De meeste varianten moesten wij hierdoor onder de inkoopprijs verkopen. Ons leek het een logisch verhaal om de kommen daarom wat aan te passen.
Door mijn afwezigheid in de eerste week van januari heb ik geen getuige kunnen zijn van de implementatie. De week daarop ben ik zelf ook wel geschrokken van het kleine formaat van de nieuwe kom en ik kan me persoonlijk ook jullie reactie wel voorstellen. Ik heb meteen actie ondernomen. Ik ben aan het rekenen geslagen en met Unox in overleg gegaan over een betere oplossing.
Ik kan jullie gerust gestellen. In de loop van week zes hopen wij jullie allemaal weer in de kantine te zien, zodat de dames jullie weer als vanouds kunnen voorzien van een heerlijke ‘normale’ kom soep voor 1,20 euro en daarbij in deze week een goedmakertje.

Anneke Meijlink, hoofd Restauratieve voorzieningen


Discussieer mee op wesp.wur.nl

Re:ageer