Organisatie - 11 september 2014

Groencampagne trekt aandacht

tekst:
Roelof Kleis

De Groen in de Stad-campagne van ESG trekt veel aandacht. ‘Boven verwachting veel media-aandacht’, zegt projectleider Simon de Ridder. De oproep om groenbeelden in te sturen, levert daarentegen nog te weinig op.

‘Daar zullen we nog meer op in moeten zetten.’ Onderdeel van de campagne is dat burgers via facebook.com/groups/hoegroenisjouwstad of twitter @wageningenUR#groenindestad beelden insturen over de beleving van het groen in hun omgeving. Dat gebeurt nog te weinig.

De ranglijst met de 31 groenste steden in ons land roept daarnaast veel reacties op. De Ridder: ‘Mensen bellen om te vragen waarom hun stad er niet bij staat. Ambtenaren van steden willen weten hoe de cijfers tot stand zijn gekomen. Wij stellen de data beschikbaar, zodat ze het zelf na kunnen trekken.’

De gepubliceerde ranglijst vergelijkt ook de situatie nu met die van vijf jaar geleden. De verschillen in de 31 onderzochte steden zijn hier en daar groot. Vaak komt dat volgens De Ridder doordat er huizen bij zijn gekomen of zijn gesloopt. De hoeveelheid groen verandert dan niet, maar wel het aantal woningen dat dat groen deelt.

De campagne heeft verder volgens De Ridder tot hernieuwde contacten met gemeenten geleid. Of dat nieuwe opdrachten oplevert is afwachten. In het jongste nummer van het magazine gaat Resource in op de achtergronden van de ranglijst.


Re:ageer