Wetenschap - 4 juni 2014

Groei verkoop duurzaam voedsel vlakt af

tekst:
Albert Sikkema

Vorig jaar kochten de Nederlandse consumenten voor 2,6 miljard aan duurzaam geproduceerd voedsel, ruim 10 procent meer dan in 2012. Toch vlakt de groei van biologisch voedsel en voeding met een keurmerk af, blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel van het LEI.

Steeds meer cacao in de wereld wordt geproduceerd volgens de keurmerken van Max Havelaar, UTZ en Fairtrade en dat leidde vorig jaar tot meer verkoop van duurzaam geproduceerde zuivel en droge kruidenierswaren. De chocomel in de supermarkt bevatte vaker Max Havelaar cacao en het percentage ‘duurzame hagelslag’ nam spectaculair toe, omdat een groot A-merk overstapte op UTZ-gecertificeerde cacao, aldus de Monitor.

Zo zijn er vaker groeispurtjes in het aandeel duurzame voedsel. We aten vorig jaar 20 procent meer duurzame vis, omdat het ASC-keurmerk eind 2012 werd geïntroduceerd in meerdere supermarkten. Ook de salades in de supermarkten werden veel duurzamer, omdat er meer eieren met een Beter Leven-ster in waren verwerkt. En bij de verse vleeswaren noteerde de scharrelkip met het Beter Leven keurmerk een groeispurt in de verkoop. Maar over de gehele linie was de groei in de verkoop van duurzaam vlees vorig jaar lager dan de jaren ervoor. Dat gold ook voor de duurzaam geproduceerde aardappelen, groenten, fruit en zuivel.

De 2,6 miljard aan duurzaam voedsel bestond voor bijna een miljard aan biologische producten. Ook dat segment groeit al jaren met 10 tot 20 procent, maar het aandeel biologisch in het totaalaanbod blijft beperkt. Mede daarom ontwikkelden de supermarkten en vleesverwerkende industrie een ‘tussensegment’ met Beter Leven vlees. Met een, twee of drie sterren verbeterde het welzijn en de milieu-impact van de dieren steeds meer. Maar na een onstuimige groei in 2011 en 2012 vlakte de verkoop van dit Beter Leven vlees vorig jaar af naar een half miljard euro.


Re:ageer