‘Groei studenten nog niet gecompenseerd door EZ’

Het ministerie van Economische Zaken vergoedt de forse studentengroei in Wageningen niet, ondanks de motie van VVD en D66 hierover. Dat concludeert Tijs Breukink uit de brief van staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer.
Albert Sikkema

Staatssecretaris Sharon Dijksma wil weliswaar 15 miljoen euro extra in het groen onderwijs steken, maar ze compenseert de groei van het aantal Wageningse studenten niet volledig. De 2%-regel, waardoor de bijdrage aan de universiteit met hooguit 2 procent stijgt of daalt, is niet van tafel, aldus Breukink.

Dijksma wil komend jaar 15 miljoen euro extra in het groen onderwijs steken, maar dat is feitelijk het terugdraaien van voorgenomen bezuinigingen, legt Breukink uit. Dat terugdraaien van kortingen scheelt Wageningen UR 3,5 miljoen euro. De rest van de 15 miljoen gaat naar agrarische hogescholen en aoc’s. ‘Daar ben ik blij mee, dat is een positief signaal’, zegt Breukink. ‘Maar de 2%-regel staat los van deze korting. En door die aftopping van de basisfinanciering loopt de universiteit komend jaar 8,5 miljoen euro mis, die ze op basis van het studentenaantal wel zou moeten krijgen. Dus we krijgen nog steeds geen extra geld om de groei te bekostigen.’

Breukink is positief over de Haagse commissie die de bekostiging van Wageningen UR ten opzichte van de andere universiteiten in kaart gaat brengen. Die commissie moet eind dit jaar uitsluitsel geven of het ministerie van EZ de universiteit benadeelt bij de bekostiging.