Groei is speerpunt nieuwe WUR Council

De nieuwe WUR Council gaat zich richten op de groei van de universiteit en een evaluatie van tenure track. Dat zegt de nieuwe voorzitter Guido Camps.
Linda van der Nat

De centrale medezeggenschapsraad wil vrij kunnen discussiëren over de groei van de universiteit, zegt Camps. ‘Nu hebben we het over groei in het kader van gebouwen of avondcolleges, maar we denken dat er ook beleidsmatig over gesproken moet worden. Wij willen vragen wat nu precies de plannen zijn. Welke grootte streeft WUR op termijn na, en gaat dat binnen de huidige campus passen?’

Daarnaast staat tenure track op de agenda. Alle WUR-onderzoekers zitten in een traject waarbij ze na twaalf jaar persoonlijk hoogleraar zijn, mits zij voldoen aan strenge eisen op het gebied van onderwijs en onderzoek. ‘Als we vasthouden aan deze combinatie van onderwijs en onderzoek, wordt iedereen met een vaste aanstelling die lesgeeft op termijn persoonlijk hoogleraar’, zegt Camps. ‘Het is de vraag of dit houdbaar is wanneer de vraag naar onderwijs blijft stijgen. Mogelijk moet er ook een carrièrepad zijn voor docenten die geen onderzoek willen doen.’ Camps wil graag ideeën hierover horen vanuit de leerstoelgroepen.