Green Office lanceert Sustainability Challenge

Green Office laat studenten en medewerkers onderling uitmaken wie zich het meest duurzaam gedraagt. Tijdens de lunchpauze werden de uitblinkers beloond door rector Arthur Mol.
Annie Berendsen

Foto: Winnaar Marloes Pals wordt toegesproken door rector Arthur Mol

(Ines Weingarten)

‘Hoe sustainable ben jij?’ Die vraag stelt Green Office deze week aan alle studenten en medewerkers van Wageningen University & Research. Online kunnen zij meedoen aan deze zogeheten Sustainability Challenge. Voor degenen die er vroeg bij waren, werd vandaag tijdens de lunchpauze al een prijs uitgereikt aan de meest fanatieke deelnemer. Marloes Pals kreeg de prijs uit handen van rector Arthur Mol. Zij werd op de voet gevolgd door Oscar van Rootselaar.De Sustainability Challenge daagt deelnemers uit zich op vijf verschillende terreinen – energie, afval, voedsel, mobiliteit en overige – duurzaam te gedragen. Om punten te scoren is van alles mogelijk: neem een keer de trap in plaats van de lift, gebruik een trommeltje in plaats van plastic zakjes voor de lunch of deel fairtradechocola met je collega’s. Al met al kunnen 37 punten verdiend worden. Alleen vroege deelnemers maakten kans op de prijs. OpladerZowel Marloes Pals als Oscar van Rootselaar verdienden beiden 25 punten. Doorslaggevend voor Green Office was echter dat Pals in één week meer dan 100 kilometer heeft gefietst; mobiliteit is een actueel onderwerp voor de WUR. Als beloning kreeg ze een passend cadeau: een oplader die werkt op zonne-energie. Marta Eggers, coördinator van Green Office, zegt ‘blij te zijn met de variatie aan deelnemers. Maar volgend jaar mag het aantal deelnemers wel omhoog, want dat zijn er tot nu toe minder dan we hadden gehoopt.’ De Sustainability Challenge is het begin van de Seriously Sustainable week die Green Office jaarlijks organiseert. Naast de jaarlijks terugkerende activiteiten zijn meerdere nieuwe aspecten toegevoegd. De rest van de week vindt ook een Fairphone Workshop, een Meatless Monday-debat en een Indonesian Palm Oil Symposium plaats.