Student - 31 mei 2018

‘Grappig is een grappig woord’ - Nederlands leren helpt buitenlandse studenten te integreren

tekst:
Yvonne de Hilster

Je hoeft als internationale masterstudent in Wageningen niet per se Nederlands te spreken. Toch zijn er studenten die de moeite nemen om de taal te leren. ‘Als ik een paar woorden Nederlands spreek, reageren mensen blijer.’

Donatella Gasparro uit Italië: ‘Een nieuwe taal leren opent deuren in je hoofd.’

tekst Yvonne de Hilster  foto’s Guy Ackermans

‘Prima, tot vrijdag’, mailt de Italiaanse Donatella Gasparro in het Nederlands om de interviewafspraak te bevestigen. Ze studeert Organic Agriculture en begon in januari met Nederlandse les bij Wageningen in’to Languages. ‘In de eerste week van mijn AID hoorde ik overal alleen maar “gggg”. Inmiddels hoor ik structuur in de zinnen. Maar de g blijft mijn favoriete klank, en grappig is een grappig woord’, vertelt ze tijdens het interview.

Social Dutch heet de cursus die Gasparro volgt, de starterscursus van Wageningen in’to Languages. Er zijn drie niveaus (zie kader). De docent spreekt vanaf het begin de hele les Nederlands. ‘Dat vinden ze best moeilijk’, zegt Sanne Hogenhuis, docent Nederlands als tweede taal. ‘Maar we zetten studenten zoveel mogelijk zelf aan het werk, door veel te praten en te oefenen met uitspraak. Daarbij hebben we het ook over de Nederlandse cultuur, zoals dat je taart krijgt als iemand jarig is en je die niet mee hoeft te nemen.’

Je legt makkelijker contact met mensen als je hun cultuur probeert te begrijpen

Gasparro begon om meerdere redenen met Social Dutch. ‘Ik leer graag nieuwe talen, want dan leer je ook op nieuwe manieren denken, het opent deuren in je hoofd. Daarnaast is taal ook cultuur, en ik blijf hier in ieder geval twee jaar wonen, dus het zou stom zijn om geen Nederlands te leren.’ Ze brengt haar Nederlands nu al in de praktijk als student-assistent bij Farming Systems Ecology. Ze helpt onder meer bij excursies in Nederland. ‘Niet iedereen die je bezoekt spreekt makkelijk Engels.’

Raissa Rustandi uit Indonesië: ‘Ouderen praten toch liever Nederlands met je.’
Raissa Rustandi uit Indonesië: ‘Ouderen praten toch liever Nederlands met je.’

Wil je zegels?

Raissa Rustandi uit Indonesië, masterstudent Food Technology, begon met Social Dutch omdat ze verwacht dat dit haar carrièremogelijkheden vergroot. ‘Op de Career Day hoorde ik van een bedrijf dat ze van internationale medewerkers verwachten dat ze in de alledaagse conversatie Nederlands spreken. Ook voor een baan bij een Nederlands bedrijf in Indonesië kan het een pluspunt zijn. Daarnaast vind ik dat je je als buitenlander aan Nederland moet aanpassen. In Wageningen is iedereen gelukkig heel open-minded, maar ouderen bijvoorbeeld praten toch liever Nederlands met je.’

In Social Dutch I gaat het om het begrijpen van cijfers, om zinnetjes als ‘hoe gaat het’, ‘dank u wel’ en ‘wil je zegels’, en om alle klanken, vertelt Rustandi. ‘De docent praat alleen Nederlands en dat vind ik heel goed, dat traint je oren. Verstaan en spreken zijn lastig, lezen is vrij makkelijk.’ Het scheelt in haar geval dat ze in Indonesië al een paar jaar Duits had op school, en tijdens haar bachelor in Duitsland stage liep.

Mathilde Coutant uit Frankrijk: ‘Veel Nederlandse woorden zeggen me niets, zoals wortel.’
Mathilde Coutant uit Frankrijk: ‘Veel Nederlandse woorden zeggen me niets, zoals wortel.’

Op de markt

De Franse Mathilde Coutant, masterstudent Animal Sciences, is bezig met Social Dutch III. Ze worstelt vooral met de Nederlandse zinsbouw en woordvolgorde, maar ook met het onthouden van woorden die haar niets zeggen. ‘Er zijn veel woorden die ik op geen enkele manier kan koppelen aan het Engels, Frans of Latijn, zoals huur, wortel en tuin.’

Coutant had nooit gedacht Nederlands te gaan leren. ‘Toen ik hier kwam studeren, wist ik dat alles in het Engels kon en dacht ik ook na mijn afstuderen direct terug te gaan. Ik wilde liever mijn Engels verbeteren. Dat ik vorig jaar toch met Social Dutch ben begonnen, was om mijn vriend te verrassen – een Nederlander. Maar na de eerste cursus ben ik doorgegaan, omdat ik merkte dat mijn andere Nederlandse vrienden het waarderen dat ik Nederlands probeerde te praten. Je legt ook makkelijker contact met mensen merk ik, doordat je laat zien dat je iemands cultuur probeert te begrijpen. In winkels of op de markt merk ik dat als ik een paar woorden Nederlands spreek, mensen blijer reageren. Ook bij groepswerk heeft Nederlands kunnen spreken voordelen, als je onderlinge gesprekken tussen Nederlandse studenten kunt volgen of nuances kunt oppikken.’

 

Liever gratis

Coutant is net als Gasparro en Rustandi tevreden over de toegankelijkheid en praktische insteek van de cursus. En ook over de prijs (zie kader). De Student Council vindt echter dat er meer en gratis cursussen Nederlands voor internationale studenten moeten komen. ‘Het is goed voor de integratie en inclusie als de taalbarrière kleiner wordt’, zegt initiatiefnemer Amit Choudhary van de partij Sustainability & Internationalisation. ‘Verschillende universiteiten bieden al gratis Nederlandse lessen aan. Je laat studenten zich zo ook welkom voelen.’

Momenteel gaat een derde van het jaarlijkse WUR-budget (170 duizend euro) voor betaalbare taalcursussen voor studenten naar Social Dutch, zegt Liesbeth van der Linden van Corporate Education & Student Affairs. De rest gaat naar cursussen Engels, Academic Writing, Frans en Spaans. ‘Vanwege de groei van het aantal studenten kunnen er redenen zijn om meer budget vrij te maken, dat moeten we nog bekijken. De prioriteit ligt bij Engelse taalvaardigheid, omdat die voor het onderwijs belangrijk is.’

 

Cursus Social Dutch

Internationale studenten die Nederlands willen leren, kunnen bij taalinstituut Wageningen In’to Languages de cursussen Social Dutch I, II en III volgen. In de september, januari/februari en april/mei starten voor ieder niveau twee groepen met maximaal 18 deelnemers. De groepen zijn standaard vol.

De cursussen bestaan elk uit vijftien lessen, twee keer per week, met een afsluitende toets. De lessen zijn op de campus, aan het eind van de middag of begin van de avond. Studenten betalen dankzij subsidie van de universiteit geen 400, maar 90 euro voor een cursus. Voor internationale medewerkers en promovendi is er de cursus Basic Dutch (12 lessen).


Re:ageer