Student - 10 september 2009

Goedkoper dan bol.com

Studenten besteden jaarlijks in de WUR-shop honderden euro's aan studieboeken. Maar wie bepaalt de prijs en waarom kunnen sommige docenten forse kortingen bedingen? Op zoek naar de prijs van een boek.

Goedkoper dan bol.com
In lange rijen staan ze deze week weer voor de WUR-shop: studenten die hun boeken bij elkaar scharrelen. In die rijen staan ongetwijfeld ook een aantal toekomstige plantenveredelaars. Die schaffen de dikke pil van Griffith aan: Introduction to genetic analysis. Een page-turner van achthonderd pagina's voor de prijs van 45 euro. Dat is een koopje. Eigenlijk zou het boek voor iets meer dan zestig euro in de WUR-winkel komen te liggen. Maar docent Herman van Eck wist voor het tweede jaar op rij een korting van een paar tientjes op het boek te bedingen bij boekhandel NewBricks, de hofleverancier van Wageningen Universiteit. Na enig mailverkeer overigens en een portie druk op de ketel. De veertig studenten van het vak zijn er goed mee af.
Marge
En dat is niet de eerste keer. Van Eck heeft een aantal ervaringen op dit vlak. Sinds een jaar staat ook Principles of plant genetics and breeding van Acquaah op het menu van de veredelaars-in-de-dop. Bij uitgever Wiley-Blackwell kost het boek 51 euro, exclusief verzendkosten. Maar ook hier kreeg Van Eck er flink wat vanaf. Studenten betaalden er het afgelopen cursusjaar 40 euro voor in de WUR-shop. 'De docent vraagt en zo gaan er tientallen procenten van de prijs af', zegt Van Eck. 'Er zit dus kennelijk een grote marge op.'
Betalen Wageningse studenten structureel te veel voor hun boeken? Nee, zegt Tycho Kramer, directeur van NewBricks stellig. NewBricks is de tak van de Boekhandels Groep Nederland (de academische boekhandels) die zich gespecialiseerd heeft op de wetenschappelijke boekenmarkt. Het gros van de studieboeken in de WUR-shop wordt geleverd door NewBricks. En dat zijn er zo stilletjes aan heel wat, zegt Kramer.  Zeker sinds de Wageningse boekhandel Kniphorst zich teruggetrokken heeft als leverancier van studieboeken. Samen met Steven ter Velde van het Grafisch Service Centrum, de uitbater van de WUR-shop,  stapte NewBricks bijna vijf jaar geleden in de Wageningse boekenmarkt. 'Dat begon met een aantal dozen boeken. Nog niet eens een pallet vol. Maar nu leveren we per studieblok soms wel zestien of zeventien pallets. Er gaan zo'n twee- tot driehonderd boeken op een pallet, dus reken maar uit.' Voor vijf blokken per studiejaar zijn dat dus in totaal enkele tienduizenden boeken.

Adviesprijs
NewBricks zorgt dat de juiste boeken in de juiste aantallen op de planken van de WUR-shop liggen. NewBricks bepaalt ook de prijs. 'Ons doel is om voor een zo gunstig mogelijke prijs boeken te leveren. Wij willen scherp geprijsd zijn; we willen onder de normale prijs zitten die in Nederlandse boekhandels wordt gevraagd. De adviesprijs van de uitgever is daarbij de basis. Dat is de prijs die de uitgever vraagt, maar door het volume van de inkoop krijgen wij daar een korting op. Vervolgens kijken we naar de prijzen bij andere boekhandels en wat bijvoorbeeld bol.com vraagt.' Dat alles leidt tot een adviesprijs aan de WUR-shop. Of eigenlijk: tot twee prijzen, want voor leden van studieverenigingen is er een speciale korting. In de uiteindelijke prijs die de student betaalt, zit dan ook nog een klein percentage voor de eigenaar van de shop. Ook daar moet de kachel branden. Want al heet het de WUR-shop, het servicepunt is niet van de universiteit. Eigenaar Ter Velde huurt de ruimtes op de begane grond van Forum.
Al met al betaalt de Wageningse student volgens NewBricks-directeur Kramer niet te veel voor zijn boeken. Maar hij is het wel met docent Van Eck eens dat er marge is. 'Op het gebied van efficiency valt er bij uitgevers nog veel te halen. Wij kunnen al snel een korting van 20 procent geven ten opzichte van de prijs in de normale winkel. En met sommige titels breken we door de grens van 35 procent. Maar dan zitten we wel aan het maximum.'
Chaotisch
Steven ter Velde van de WUR-shop heeft minder woorden nodig voor de prijsvorming van studieboeken. 'Er is vaak geen touw aan vast te knopen. Het is een heel raar wereldje, een chaotisch wereldje ook.' Hij bekijkt het als relatieve buitenstaander. 'Wij zijn een printbedrijf, dat is de corebusiness. Wij maken de dictaten en verkopen die rechtstreeks aan de student. Het servicepunt doen we er in feite bij.'
Wat de boekenprijs betreft, is voor Ter Velde maar één ding belangrijk: goedkoper zijn dan bol.com. dat was een vereiste voor samenwerking met NewBricks. 'Bol.com is de grootste discounter in Nederland. Ik wil niet in een concurrentieslag terechtkomen. Als we niet goedkoper zijn, blijf ik met de boeken zitten', licht hij toe. Volgens Ter Velde lukt dat in de praktijk vrijwel altijd. Ter illustratie pakt hij er op verzoek een paar veelverkochte boeken bij. Essentials of Ecology, van Colin R. Townsend bijvoorbeeld, een basisboek voor biologen. Voor vijftig euro is het boek te koop in de WUR-shop. Bol.com vraagt met 105 euro (exclusief verzendkosten) twee keer zoveel. Ter Velde kijkt oprecht verbaasd. Het voorbeeld illustreert zijn woorden dat er voor leken geen touw aan de prijzen vast te knopen is. Nog gekker is het als An introduction to Statistical Methods and Data Analysis, 6 de editie van R. Lymann Ott van het schap wordt gehaald. De dikke pil kost bij Ter Velde 52,50 euro. Bol.com biedt de 5 de editie aan voor 149 euro exclusief.
En hoe zit het met de aanpak van Herman van Eck. Kan een beetje doortastende docent flinke kortingen bedingen? 'Er zijn mogelijkheden', bevestigt Kramer van NewBricks voorzichtig. 'Er zijn soms boeken die gewoon niet te betalen zijn. Dan gaan we naar de uitgever met de boodschap: dit is niet te verkopen; dat kunnen die arme studenten niet betalen. En dan gaan we er samen wat aan doen. Die korting betaalt de uitgever. Maar dat vergt een nauwe samenwerking tussen docent, leverancier en uitgever.'
Herman van Eck is niet de enige. 'We verkopen zo'n 3000 verschillende titels in Wageningen. Over een dertigtal wordt onderhandeld. In Wageningen komt dat volgens Kramer relatief vaak voor. 'Het is een heel specialistische universiteit, met boeken die we alleen hier verkopen. Bovendien letten Wageningers op de centen. De docenten zijn erg begaan met hun studenten.' 
P.S. Boeken op een koopje
Studieboeken hoeven niet duur te zijn. Er is een bloeiende handel in tweedehandsboeken. Een paar passen van de WUR-shop vandaan drijft de WSO sinds een paar jaar een bescheiden Tweedehands Studieboekenwinkel. De collectie omvat op dit moment 237 boeken en enkele tientallen readers. De dienst is gratis. Voor het echte grote aanbod moet je op internet zijn. Veruit de grootste aanbieders zijn marktplaats.nl en bol.com. Vooral bol timmert aan de weg op het gebied van de (al of niet tweedehands) studieboeken. De abri's in Wageningen hangen al wekenlang vol posters van het bedrijf. Aanleiding voor het reclame-offensief is een onderzoek onder studenten door bureau Synovate. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de studenten de studiekosten drukt door gebruikte boeken online te slijten. En dat doen ze vooral bij Marktplaats. Dat levert een student gemiddeld acht tientjes per jaar op. Tweedehands kopen en verkopen levert dus geld op. Zelfs de reguliere boekhandelketen Selexyz houdt er een (gratis) tweedehandsservice op na.
Ter illustratie het boek Essentials of Ecology van Townsend, 3 de editie.  Nieuw kost het boek 50 euro in de WUR-shop. Goedkoper is het om het boek zelf bij de uitgever Wiley te bestellen. Inclusief verzendkosten kost het boek dan 46 euro. Tweedehands is uiteraard veel goedkoper. De WSO-winkel vraagt 20 euro voor een 2 de editie. Marktplaats had het boek begin deze week voor 25 euro in de aanbieding. Ook een 2 de editie.

Re:ageer