Organisatie - 11 januari 2010

Goede voornemens

Van de 19 tot 30-jarigen in Nederland eet 2 procent voldoende groente volgens de richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad. Dat blijkt uit de Voedselconsumptiemonitor.

29koken10.doc_.jpg
Maar zelfs die 2 procent haalt niet consequent de aanbevolen 200 gram groente per dag. Hoewel ik best bewust met eten bezig ben, lukt mij dat in ieder geval ook niet. Maar dit is de tijd van goede voornemens. Die richtlijnen voor goede voeding zijn er niet voor niets. Wie zich eraan weet te houden,leeft met een beetje geluk langer en gezonder. Meer groente eten is een goed begin. De pepernoten, kerstkransjes en de chocolademousse zijn op na de feestdagen, en het geld misschien ook wel, maar een kilo winterpeen kan iedereen zich nog wel veroorloven. Een gemakkelijke manier om meer groente te eten is om die in de vorm van soep te serveren.  Fruit een ui in wat olijfolie. Maak een kilo wortelen schoon en snijd ze in stukjes, voeg ze met 1 liter bouillon toe aan de ui en kook in 15 minuten gaar, pureren met de staafmixer en afmaken met wat peper of kerrie en room. Of maak deze wortelsalade./Arianne van Ballegooij
Turkse wortelsalade
Bereidingstijd: 20 minuten
Ingredi├źnten voor 2-4 personen
- 500 gram wortelen
- 2 tenen knoflook uit de knijper
- snufje zout.
- 1 el olijfolie
- ┬Ż glas yoghurt
- enkele zwarte olijven
Bereiding:
De geschrapte wortelen met kokend water opzetten. Kook ze in ongeveer 15 minuten gaar, maar niet tot moes. Laat de wortels uitlekken en wrijf ze fijn. Meng de puree met de yoghurt, de geperste knoflook en de olie. Voeg zout naar smaak toe, niet te veel want we krijgen al t te veel zout binnen. Versier de salade met de zwarte olijven. Lekker bij shoarmabroodjes gevuld met vlees of kaas.

Re:ageer