Het echte werk
Studentenleven

Glyfosaat zoeken in de sojavelden

Wie? Ilsa PhillipsWat? Thesisonderzoek aan El Colegio de la Frontera Sur (ECOSUR) Waar? Campeche, Mexico
Lotje Hogerzeil

‘Ondanks het feit dat het aan de andere kant van de wereld is, vind je op El Colegio de la Frontera Sur dezelfde vibes als in Wageningen. Er zijn vijf vestigingen verspreid over het zuiden van Mexico en de focus ligt op natuurbehoud, verantwoorde visserij en duurzame ontwikkeling. Zo ben je in een totaal andere omgeving, maar heb je meteen mensen om je heen waarmee je kunt levelen.

Sojateelt

Mijn Mexicaanse begeleider had ik ontmoet toen ze gastdocente was aan WUR. Met haar reed ik vanuit Campeche vier uur de jungle in. Daar liggen, verscholen in het bos, enorme velden waar soja geteeld wordt. Niet door Mexicanen, maar door mennonieten uit Canada. Deze doopsgezinde christenen bezitten daar enorme stukken grond en leven in besloten gemeenschappen. Ze produceren de soja heel intensief om te exporteren op grote schaal. Zo raakt de bodem snel uitgeput. Na het oogsten ontbossen ze vervolgens weer een nieuw perceel.

Voor mijn onderzoek keek ik naar de accumulatie van glyfosaat, oftewel Roundup, en één van de bijbehorende afbraakproducten, AMPA. Mijn supervisor en ik namen samples van de bodem, planten en ongewervelde dieren in de sojavelden die aan de overgebleven bossen grensden, en in de jungle zelf. Zo keken we tot waar het bestrijdingsmiddel terug te vinden is in de aangrenzende natuur. Onze statistische analyses moeten nog worden uitgevoerd, maar we kunnen in ieder geval zeggen dat je tot ver in het bos nog de sporen vindt.

Glyfosaat aanprijzen

Ik vond de sfeer in dit gebeid onprettig. Ik zag dagelijks grote machines de velden volspuiten terwijl de kinderen van de gemeenschap op de akkers aan het spelen waren. Glyfosaat, maar ook andere bestrijdingsmiddelen werden in enorme hoeveelheid gebruikt en vervuilen daarmee het grondwater en de bodem. Bovendien komen ze terecht in de lokale honing – één van de belangrijkste exportproducten uit de streek. Ironisch genoeg is de Mexicaanse overheid juist blij met de mennonieten, omdat deze mensen heel hard werken en “de landbouw op gang houden”. Het gekste vond ik dat er zelfs mensen zijn van mijn leeftijd die langs boeren gaan om glyfosaat aan te prijzen.

Gelukkig was het samplen een taak van slechts een paar dagen; daarna gingen we weer terug naar ECOSUR. Ik heb een heel cool onderzoek mogen doen aan een hele toffe universiteit. Het liefst had ik onze resultaten nog meer vanuit sociaal perspectief bekeken: wat betekenen de grootschalige sojaproductie en het pesticidegebruik voor de lokale bewoners? Bij het schrijven van mijn thesis neem ik dat zo veel mogelijk mee.