Wetenschap - 1 januari 1970

Gezondheidsraad wil meer vrijheid voor maken gezondheidsclaims

Gezondheidsraad wil meer vrijheid voor maken gezondheidsclaims

Gezondheidsraad wil meer vrijheid voor maken gezondheidsclaims


Makers van supplementen, functional foods en ‘natuurvoeding’ moeten in
advertenties kunnen zeggen dat hun producten ziekten kunnen voorkomen en
soms zelfs helpen genezen. Voorwaarde is wel dat ze dat met solide
onderzoek kunnen onderbouwen. Dat advies heeft de Gezondheidsraad onlangs
gegeven aan de ministers van Volksgezondheid en Landbouw.

Het huidige verbod op het maken van medische claims werkt averechts,
concludeert de commissie. Er zijn nu eenmaal groepen, zoals zwangere
vrouwen, ongezond etende jongeren en ouderen met een minimale eetlust, die
baat kunnen hebben bij supplementen, terwijl producten als Benecol en
pro.activ een verhoogd cholesterolgehalte verlagen.
,,We pleiten niet alleen voor het geven van meer vrijheid aan
producenten’’, zegt commissielid dr Maria Koelen van de leerstoelgroep
Communicatie- en innovatiestudies. ,,We zeggen ook dat er een onafhankelijk
lichaam moet komen dat die claims toetst.’’
In navolging van wat een ander Wagenings lid van de commissie, prof.
Martijn Katan, eerder dit jaar in Science schreef, pleit de commissie voor
het verbieden van vage claims als ‘dit product is goed voor de natuurlijke
weerstand’. ,,Claims moeten expliciet zijn’’, zegt Koelen. ,,Dan pas kun je
ze toetsen.’’ Een claim als ‘dit product verlaagt het LDL-cholesterol’ is
zo’n expliciete claim.
De commissie vindt verder dat producenten solide onderzoek op mensen moeten
kunnen overleggen. Daardoor moeten de producenten ook kunnen aangeven voor
wie hun product is bedoeld. ,,Gezondheidseffecten van voedingsmiddelen en
-supplementen treden meestal niet bij iedereen op’’, schrijft de commissie
in haar rapport. ,,Ze doen zich voor bij specifieke groepen.’’ Daarnaast is
het een goed idee om de producten te monitoren nadat ze op de markt zijn
gekomen, om na te gaan of ze bijwerkingen hebben.
Als de ministers het advies overnemen zullen weinig bedrijven aan de
voorwaarden kunnen voldoen om claims te maken. De meeste bedrijven hebben
nu eenmaal onvoldoende kapitaal om jarenlange procedures, humane studies en
post marketing surveillance te bekostigen. Overname van het advies zal
grote gevolgen hebben voor de branche.
Koelen kent de bezwaren, maar is er niet van onder de indruk. ,,Wij willen
de consument beschermen. Niet de markt.’’ | W.K.

Re:ageer