Wetenschap - 4 november 2015

Gezondheidsraad: Meer groente en fruit, minder vlees

tekst:
Rob Ramaker
1

Nederlanders moeten meer groente en fruit eten en minder vlees. Ook drinken we te veel suikerhoudende frisdrank en sap. Dat schrijft de Gezondheidsraad in de nieuwe Richtlijnen goede voeding.

Foto: Artizone

Plantaardig eten, schrijft de Gezondheidsraad, moet op ons bord een veel prominentere plek krijgen. In het ideale geval zouden Nederlanders zelfs twee keer zoveel groente en fruit eten. Met het eten van dierlijke producten als vlees moeten we juist minderen, al is de Raad hierover iets minder stellig: ‘Zowel de consumptie van bewerkt vlees als die van rood vlees ligt (zeker bij mannen) op een niveau dat geassocieerd is met een verhoogd risico op chronische ziekten.’ Anderhalve week geleden concludeerde de WHO ook al dat het eten van veel bewerkt en rood vlees de kans op kanker verhoogt.

In het rapport, dat vandaag in Den Haag werd gepresenteerd, wordt verder stelling genomen tegen suikerhoudende frisdrank en sappen. Volgens de Gezondheidsraad drinken zowel Nederlandse kinderen – driekwart liter per dag- als volwassen – een kwart tot een derde liter – hier  te veel van. Het nieuwe advies is om ‘zo min mogelijk suikerhoudende dranken’ te drinken. En dus cola en ranja te vervangen door water, gefilterde koffie of thee.

Meer dan in eerdere edities uit 2006 en 1986 geeft de Gezondheidsraad tastbaar voedingsadvies. Aanbevelingen gaan niet langer over abstracte voedingsstoffen als (trans)vet en voedingsvezels, maar over herkenbare producten. Zo wordt geadviseerd dagelijks 15 gram ongezouten noten en 90 gram bruin brood te eten en 3 koppen thee te drinken. Dit is een bewuste keuze, schrijft de Gezondheidsraad, die zo beter wil aansluiten bij voedselkeuze van de consument.

De Richtlijnen goede voeding moeten de wetenschappelijke consensus over gezonde voeding reflecteren. Komende maanden worden ze door het Voedingscentrum omgezet in een nieuwe schijf van vijf. Daan Kromhout, emeritus hoogleraar Volkgezondheidsonderzoek aan Wageningen Universiteit, was voorzitter van de commissie die de nieuwe richtlijnen opstelde. Ook Pieter van het Veer (lid), Marianne Geleijnse (adviseur) en Marcel Zwietering (adviseur) van Wageningen Universiteit waren hierbij betrokken.

De adviezen in het kort

  • Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen
  • Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
  • Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
  • Eet wekelijks peulvruchten
  • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
  • Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
  • Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
  • Drink dagelijks drie koppen thee
  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
  • Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
  • Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

Re:acties 1

  • Neli

    All good in my opinion except the point on saturated fats (and vegetable oils are not all the same!). I would add, next to reducing sodas and sugar-loaded juices, to reduce to a minimum the products with added sugar (including fructose syrup, glucose syrup and the alike). And as advice I would also add: read labels, make informed choices, learn about the facts of different types of food components. It might take a one-day workshop to teach all there is to know on food, but it will have life-long consequences. I'm willing to teach it! ;)

    Reageer

Re:ageer