Organisatie - 1 januari 1970

Gezonde voeding promoten via internet

Internetgroepen van mensen die aanleg hebben om dik te worden, en met wie je kunt praten over je strijd tegen de expanderende buikomvang. Een hotline met een expert die je kan vertellen wat goed voor je is. En heuse games met een opvoedende boodschap. Met zulke strategieën zullen we informatie over gezonde voeding in de toekomst naar consumenten moeten brengen, vindt ir Laura Bouwman.

Bouwman, verbonden aan de leerstoelgroep Communicatiemanagement, presenteerde haar ideeën tijdens de Vierde Internationale Heelsum Workshop van 13 tot 15 december. ‘De Heelsumgroep bestaat uit experts op het gebied van voeding, huisartsengeneeskunde en communicatie’, zegt Bouwman. ‘Nederlanders zien huisartsen nog steeds als het kanaal voor betrouwbare informatie over voeding, en de groep werkt al sinds de jaren negentig aan betere methoden voor die informatievoorziening. Wij presenteren hier waar we mee bezig zijn in de hoop dat we respons krijgen die ons verder helpt.’
Bouwman is in april 2004 begonnen als onderzoeker bij My Food, een initiatief van Wageningen UR dat een nieuwe methode moet ontwikkelen waarmee voorlichters voedingsadvies op individueel niveau gaan geven. ‘Die kennis, die stoelt op wetenschappelijke kennis, brengen we interactief over. Vandaar dat we geïnteresseerd zijn in internet en games’, zegt Bouwman.
Op dit moment doet Bouwman interviews met wetenschappers, voorlichters en bedrijven over mogelijkheden en hindernissen voor de My Food-aanpak. Hoewel ze pas is begonnen, heeft ze al een donkerbruin vermoeden waar straks de schoen zal wringen. ‘Op internet vind je groepen van allerlei fanatieke aanhangers van diëten of levensstijlen, met een eigen boodschap die niet op wetenschap is gebaseerd. Daar zullen we mee moeten gaan concurreren.’ / WK

Re:ageer