Gezocht: zonnige plek voor jubileumbloem

De Wageningen Centennial in de universiteitstuin staat in bloei. Maar je moet er wel snel bij zijn als je ‘m wil zien. Kweker Sjeerp Wigboldus stopt met zijn kwekerij in The Field.
Roelof Kleis

© Roelof Kleis

Het is een prachtig gezicht, die perken met daglelies in The Field naast Rikilt. Paars, oranje en geel overheersen onder de vele honderden planten die hobbykweker Sjeerp Wigboldus er heeft staan. En allemaal uniek, want hij heeft ze door kruisingen zelf ontwikkeld. En tussen die bloemenpracht staat een beetje verstopt de Wageningen Centennial.

Droogte

‘Ze zien er niet zo mooi uit als vorig jaar’, verontschuldigt Wigboldus zich. Maar dat zit er door de droogte even niet in. ‘We hebben een paar weken terug nog een paar goede buiten gehad, maar daarna ging de kraan dicht. Op zich kunnen de planten de droogte wel aan, maar ze worden minder hoog en de bloemen blijven kleiner.’ Ook al doet Wigboldus zijn uiterste best om de planten nat genoeg te houden. ‘Dat alleen al kost me drie uur in de week.’

Ik schat het aantal geregistreerde cultivars op zo’n 80.000

Sjeerp Wigboldus

De Wageningen Centennial werd vorig jaar door Louise Fresco uitgezocht om als jubileumbloem de boeken in te gaan. Letterlijk, want de bloem is dit voorjaar officieel in het daglelieregister opgenomen van de American Daylily Society. Kleur: rood tot roodpaars, met een watermerk en een chartreuse groen oog. Afkomst: een kruising tussen de Giganotosaurus en de Tet. Rose F. Kennedy. Met name die Kennedy wordt veel gebruikt om mee te kruisen, zegt Wilboldus.