Organisatie - 29 februari 2012

Gezocht: een stopcontact

Héb je een elektrieke fiets, nota bene aangeschaft met een gunstige regeling van de baas, kun je hem op je werk niet opladen.

fietsoplaadpunt.jpg
'Vandaag helemaal blij met mijn nieuwe elektrische fiets via Optare naar kantoor gefietst', begint bibliotheekmedewerker Koos Nijssen zijn bericht op Yammer. 'Kom ik in de kelder van Forum, is er tot mijn stomme verbazing geen mogelijkheid om de fiets op te laden!' Duurzame WUR, wat nu?
Achttien kilometer enkele reis is de afstand die Nijssen moet overbruggen om op zijn werk te komen. Maar dankzij zijn elektrische fiets dus sinds afgelopen vrijdag niet helemaal op eigen kracht. Die trapondersteuning is evenwel niet gratis. Na een enkeltje is de accu al voor tweederde leeg. En een oplaadpunt is in geen velden of wegen te zien.
Accu
Klopt, zegt Fennet van de Wetering van Facilitair Bedrijf (Veiligheid en Milieu). En of zulke oplaadpunten er komen, is nog maar de vraag. Het probleem van Nijssen en anderen is bekend. 'En we zijn er mee bezig om te kijken of we er wat aan kunnen en gaan doen', legt Van de Wetering uit. Daarbij wordt onder meer gekeken naar wat elders in het land op dit vlak gebeurt. Nader bericht volgt.
Nijssen kent ook collega's met een elektrische fiets. Maar die hebben een afneembare accu. 'Die nemen dus hun accu mee naar de werkplek en leggen hem aan het stopcontact. Bij die van mij zit de accu in het frame. Dan moet ik dus met mijn fiets naar de eerste verdieping.' En dat is dus lastig, zo niet ongewenst. Hij wil overigens best betalen voor de stroom.
Proef
Het gebrek aan voorzieningen steekt hem vooral omdat Wageningen UR binnenkort start met een proefproject om elektrisch fietsen en scooten te stimuleren. 'En daar ben ik blij om. Maar dan moeten we ook de noodzakelijke randvoorwaarden daarvoor invullen.'

Re:ageer