Student - 11 februari 2016

Gesjoemel met dyslexieverklaringen

tekst:
Hoger Onderwijs Persbureau
2

Hogescholen en universiteiten maken zich zorgen over het gemak waarmee studenten dyslexieverklaringen krijgen. Ze willen dat het ministerie van Volksgezondheid onderzoek doet en maatregelen neemt.

Dyslectie

Televisieprogramma Rambam toonde op 10 februari aan hoe makkelijk het is om te frauderen met dyslexieverklaringen. In de uitzending vertelden studenten hoe ze fraudeerden bij testen en ook de verslaggevers kregen zonder veel moeite de diagnose van orthopedagogen en ggz-psychologen. Studenten met dyslexie mogen in veel gevallen langer over hun tentamens doen en krijgen vanwege hun handicap soms 1.200 euro van hun studieschuld kwijtgescholden.

Het lukte de programmamakers zelfs om telefonisch een verklaring te krijgen op naam van ene Jet Bussemaker. 'Dat meen je niet', reageerde de minister. 'Dit is de wereld op zijn kop, dit kan niet. Studenten die echt zware dyslexie hebben, moeten natuurlijk ook een diploma kunnen halen. De goede moeten niet onder de kwade lijden. Maar dit soort bureaus hoort nog van mij.'

De Vereniging Hogescholen stelt in een schriftelijke reactie: 'Decanen van hogescholen moeten van de betrouwbaarheid van een dyslexieverklaring uit kunnen gaan.' Ze verwacht een onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid. Universiteitenvereniging VSNU sluit zich daar bij aan. 'Blijkbaar verschilt de kwaliteit van de bureaus heel erg. Het is goed als daar eens naar gekeken wordt', aldus een woordvoerder.

Foto: Flickr

Re:acties 2

  • Teacher

    Als docent krijg ik regelmatig verklaringen onder ogen van dyslectische studenten. Uiteraard hou ik me volledig aan de verklaringen van het decanaat. Het maakt me niet uit of ik wat langer moet surveilleren of een examen op A3 formaat moet printen.

    Maar wat valt op :
    - veel van de studenten die extra grote tentamens vragen, hebben een priegelig handschrift wat zeker niet anders is dan die van niet dyslectische studenten
    - vrijwel altijd is de extra tijd niet nodig
    - de examens bevatten zeker niet meer taal- en schrijffouten dan van niet dyslectische studenten
    - per jaar lijken het er meer te worden (geen harde data overigens)

    Overigens zie ik uiteraar ook studenten die in de mails en examens duidelijk dyslectische fouten maken, maar bij de meeste echter niet.

    Frauderen die nu allemaal ? Nee, denk ik niet en ik ben ook niet degene die dan kan en zal controleren, daar zijn de decanen voor. Maar het valt me gewoon op.

    Reageer
  • Mibo

    Valt me tegen dat hier nu pas melding van gemaakt wordt en Jet kennelijk niet op de hoogte was... dit speelt al jááááren. Ergens blijf ik het fascinerend vinden; er zijn allerlei verklaringen in het leven geroepen om iedereen een zo hoog mogelijk diploma te kunnen laten behalen. Opzich is met die doelstelling niets mis, maar de manier waarop stoort me ergens wel. Hoort goed en snel kunnen lezen en de essentie uit een tekst halen niet een basisvaardigheid te zijn voor een degelijke academicus? Dat wordt nog leuk met het beoordelen en lezen van papers straks... Ook in diplomaland lijkt nivellering de norm. Ik vind dat ergens jammer, al deze verklaringen veroorzaken m.i. diplomainflatie. Iets wat eigenlijk helemaal niet nodig hoeven zijn.

    Reageer

Re:ageer