Wetenschap - 19 mei 2015

Geringe interesse voedingshypes ‘geruststellend’

tekst:
Rob Ramaker

Het leeuwendeel van de Nederlanders trekt zich niets aan van voedingshypes, als superfoods. ‘Geruststellend’, zegt voedingshoogleraar Edith Feskens. Net als veel collega’s maakte zij zich afgelopen jaren zorgen over circulerende voedingsonzin.

Foto: Quinoa is één van de voorbeelden van zogenaamde superfoods.

Geen raw food, broodvrij dieet of voedingszandloper. Anno 2015 noemen Nederlanders de aloude schijf van vijf veruit het vaakst als voedingsrichtlijn. Slechts een klein deel van de Nederlanders blijkt voedsel- en dieethypes te volgen én na te volgen. Dit blijkt uit een enquête die onderzoeksbureau GfK in opdracht van expertsnetwerk NVVL hield onder 1063 Nederlanders. Burgers bleken ook op andere vlakken behoudend. Zo vertrouwen ze vooral het voedingsadvies van artsen en diëtisten in plaats van media- en internetinformatie.

‘Dat valt me erg mee’, zegt Edith Feskens, hoogleraar Voeding en metabool syndroom. Afgelopen jaren toonden voedingswetenschappers zich regelmatig bezorgd over de schade die voedingsgoeroes en modieuze onzindiëten mogelijk aanrichtten met hun onwetenschappelijke en soms riskante adviezen. Ook Feskens vroeg zich soms af of wetenschappers niet actief onzin zouden moeten opsporen en ontkrachten. ‘Rare diëten als raw food waar op zijn zachtst gezegd qua gezondheid geen aanleiding voor is om ze te volgen.’ Zo’n campagne voor debunking, lijkt Feskens nu een stuk minder dringend.

We noemen ze wel de worried well.
Edith Feskens

Het zijn juist de hoogopgeleiden die vatbaar zijn voor de voedsel- en gezondheidsmode, observeert Feskens. ‘We noemen ze wel de worried well.’ Dit zijn welvarende en veelal gezonde mensen die veel aandacht en middelen kunnen besteden aan hun voeding. Deze mensen zijn waarschijnlijk relatief eenvoudig te bereiken via sociale media, denkt Feskens. Met laagdrempelige communicatie via Facebook, blogs en Twitter bereiken wetenschappers waarschijnlijk precies de goede doelgroep.

Uit de GfK-enquête blijkt dat een flink deel van de Nederlanders helemaal niet bezig is met gezonde voeding. In haar preventieonderzoek merkt Feskens dat dit vaak geldt voor mensen  uit de lagere socio-economische klasse. Niet omdat ze gezondheid onbelangrijk vinden, maar ze piekeren over veel fundamentelere zaken. ‘Bijvoorbeeld: hoe kan ik een nieuwe winterjas betalen voor mijn dochter?’ Toch ziet ook Feskens hier de zonnige kant van de resultaten. ‘Uiteindelijk blijkt 26 procent van de mensen nooit informatie te zoeken over voeding. Dat valt toch best mee?’


Foto: Jennifer


Re:ageer