Student - 4 december 2015

Gemengde reacties overstap Ziggo

tekst:
Carina Nieuwenweg
4

De overgang van het WUR-netwerk naar Ziggo verloopt niet overal op rolletjes.

Internetverslaving. Foto: Irais Esparza

ben Foto: Irais Esparza

De afgelopen twee weken zijn de Idealis-complexen aan de Marijkeweg, Binnenveld, de Haarweg en Asserpark aangesloten op het netwerk van Ziggo. De overgang roept uiteenlopende reacties op.

Die reacties variëren van heel positief tot ontzettend negatief. Bij sommige studenten leverde de overstap vanaf het begin problemen op. Zo hoort er na de eerste keer opstarten een scherm te verschijnen waar studenten zich moeten registreren. Bij sommigen gaat het hier al mis. De registratie wordt niet bevestigd of het pop-up-scherm verschijnt eenvoudigweg niet. Drie studenten die wonen aan de Marijkeweg vertellen dat internet sinds de overgang naar Ziggo regelmatig uitvalt en beduidend trager is dan via het WUR netwerk. Op dit moment is ruim de helft van alle nieuwe aansluitingen – in totaal 4244 – gerealiseerd.

Ik heb contact opgenomen met Ziggo omdat internet er steeds uitknalt en traag is
Charlot, bewoner Marijkeweg

De helpdesk van Ziggo wordt verschillend ervaren. Waar de ene student aangeeft tevreden te zijn met de service omdat de problemen vrijwel meteen werden opgelost, is een ander juist zeer ontevreden. ‘Ik heb contact opgenomen met Ziggo omdat internet er steeds uitknalt en traag is’, zegt Charlot, een studente die aan de Marijkeweg woont en momenteel voor haar studie erg afhankelijk is van het internet. ‘Het advies luidt dat ik af en toe geduld moet hebben en mij dan opnieuw moet registeren.’

Ziggo heeft het bedrijf ITTdesk uit Hoevelaken ingeschakeld om problemen te inventariseren en zo snel mogelijk op te lossen. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het begeleiden van internetinstallaties in studentenhuizen. Bernard Edelenbos van ITTdesk ziet geen grotere problemen in vergelijking met eerdere migraties. ‘Volgens de huidige normen verloopt het normaal’.

Ik ben blij dat ik nu officieel wifi op mijn kamer heb
Denise Hoelandt, bewoner Marijkeweg

Studentenhuisvester Idealis volgt alles nauwgezet. Woordvoerder Corina van Dijk: ‘We vinden het heel vervelend dat studenten problemen ondervinden bij de overgang naar het nieuwe internet. Het is helaas onvermijdelijk dat mensen met tijdelijke internetonderbrekingen te maken krijgen. Dat komt omdat tegelijk met de overgang naar Ziggo het WUR-netwerk komt te vervallen.’

Er zijn ook studenten die juist heel tevreden zijn. ‘Ik ben blij dat ik nu officieel wifi op mijn kamer heb.’ zegt Denise Hoelandt, één van de Marijkeweg bewoners. ‘Ik heb ooit een illegale router aangesloten. Toen ze daar achter kwamen, ben ik een maand van het WUR-netwerk afgesloten geweest.’

De werkzaamheden in de complexen aan de Haarweg en aan de Marijkeweg zijn inmiddels afgerond. In verband met de zelfstudieweek en de tentamenweek zullen de komende tijd geen andere complexen overgaan naar Ziggo. Op 13 januari zullen alle complexen zijn aangesloten.

Re:acties 4

  • Marijkewegbewoonster

    Mijn internetverbinding is beduidend trager geworden nadat ik op Ziggo ben aangesloten, ik kijk veel programma's via Uitzending Gemist en gelijksoortige diensten en ik word inmiddels knettergek van het continue bufferen. Ook duurt het laden van een simpele website zoals BlackBoard of MyPortal ook al enorm lang. De verhalen die ik hoor over de ITTDesk zijn ook niet om over naar huis te schrijven.

    Kortom: dit is geen geweldige zet van Idealis.

    Reageer
  • Reële Sint en Piet

    Sint en Piet hebben bedroefd kennis genomen,
    van het feit dat Idealis weer gemeend heeft de wensen van haar huurders te moeten dwarsbomen.

    Sint en Piet zijn zeker niet zo zuur als limoen,
    maar volgens ons heeft Idealis simpelweg geen fatsoen.

    Idealis zou haar huurders eens als volwaardige klanten moeten behandelen,
    in plaats van hun rechten en plichten als vee te verhandelen.

    Zolang Idealis haar huurders blijft betuttelen,
    zullen Sint en Piet hier op de website blijven pruttelen.

    Volgend jaar verwachten wij nu eindelijk een verbetering in Idealis' gedrag,
    een focus op wat goed is voor haar huurders, in plaats van ordinair winstbejag.

    Hopelijk dus voor de laatste keer krijgen de Idealis bestuurders nu met de roe,
    want van elk jaar zo'n gedicht worden we eerlijk gezegd doodmoe.

    Groeten,

    Sint en (Pikzwarte) Piet

    Reageer
  • DwalendeDichtPiet

    Zo slecht was de verbinding voorheen niet,
    zoals je nu in de reacties ziet.

    Soms gaat het fout, soms gaat het goed,
    we hopen dat Ziggo er alles aan doet.

    Idealis volgt alles nauwgezet,
    dus er wordt goed op gelet.

    Maar een ieder, wees gerust,
    de branden worden vast geblust.

    Wij hopen er het beste van,
    dat Ziggo alles oplossen kan!

    Succes met Ziggo,
    Groeten Sint en Piet

    Reageer
  • DwalendeUSBstick

    WUR IT heeft nooit studenten afgesloten voor alleen het aansluiten van een router in een Idealis kamer.

    Als een student een router verkeerd om aansloot en daarmee het internetverkeer voor de hele flat ontregelde werd de betreffende aansluiting door WUR IT afgesloten om zo de internetverbinding voor de andere bewoners weer beschikbaar te maken.

    Het Idealis netwerk is al een jaar geleden door WUR IT gemoderniseerd waardoor verkeerd aangesloten routers geen problemen meer konden veroorzaken.

    Reageer

Re:ageer