Wetenschap

Geld voor time-lapse bodem (video)

De crowdfunding voor Meet the mysterious soil life is succesvol afgerond. In totaal brachten 137 gulle gevers de 10.000 euro voor het project bij elkaar.
Roelof Kleis

Het bodemproject van microfotograaf Wim van Egmond en een groepje Wageningse bodemecologen wil met behulp van time-lapse opnamen het onder- en bovengrondse leven van planten en hun wortels vastleggen. In de kelder van Atlas schieten de camera’s al wekenlang om het kwartier een foto’s. Aaneengeplakt levert dat filmbeelden op. Resource bericht in het nummer van morgen daarover.

Een time-lapse van bodemleven in een bos (1 maand in 2 minuten)

Begin dit jaar is het Wagenings Universiteits Fonds met een platform gestart voor crowdfunding. Van de vijf ingezette projecten zijn er inmiddels twee succesvol afgerond. Behalve de time-lapse is dat het potvissenproject van bioloog Evert Mul. Mul haalde ruim 9500 euro op om een potvissencatalogus te maken op basis van hun staarten. De termijn voor het marsplantenonderzoek van Wieger Wamelink verliep deze week. Hij haalde ruim de helft van de beoogde 25.000 euro binnen om planten te kweken op mars- en maangrond.

De termijn om bij te dragen aan Wamelinks expeditie is verlengd. Daarnaast zijn er op dit moment nog twee projecten gaande. De werving voor de muggenradar-app van ecoloog Arnold van Vliet zit bijna op de helft van de gewenste 25.000 euro. Het studentenproject iGEM dat de bijenkiller varroa wil aanpakken zit met nog een kleine maand te gaan op een derde van de beoogde 30.000 euro.