Geheime dienst werft op universiteiten

De geheime dienst AIVD is actief op Nederlandse universiteiten. Dat meldt het AD vandaag op basis van eigen onderzoek. De AIVD zou studenten benaderen voor informatie over allerlei verschillende onderwerpen.
Rob Goossens

Het AD zegt met meerdere studenten gesproken te hebben die het afgelopen jaar door medewerkers van de AIVD zijn benaderd om inlichtingen te geven. De geheime dienst is onder meer geïnteresseerd in demonstraties en krakersbijeenkomsten. In Utrecht bleek de dienst een studentenvereniging in het vizier te hebben. Daarnaast gebruikt de AIVD studenten ook om informatie over het buitenland te vergaren, onder meer China en Egypte werden genoemd. Of daarvoor buitenlandse studenten werden benaderd is niet bekend.

De medewerker van de AIVD blijkt zich in eerste instantie voor te stellen als ambtenaar van Binnenlandse Zaken, het departement waar de AIVD onder valt. Studenten die door de AIVD worden benaderd voelen zich volgens het AD vaak overrompeld en geïntimideerd. Sommigen vrezen nadelige gevolgen als ze nee zeggen. Kamerlid Ronald van Raak van de SP wil dat studenten worden gevrijwaard van ronselpraktijken: ‘Het gaat om een kwetsbare groep.’