Geen opstand binnen PvdA om leenstelsel

PvdA-leden hebben geen obstakels opgeworpen voor de afschaffing van de basisbeurs. Het onderwerp kwam dit weekend nauwelijks aan bod tijdens het partijcongres.
Hoger Onderwijs Persbureau

Morgen stemt de Eerste Kamer over de invoering van een sociaal leenstelsel. Het voorstel wordt gesteund door VVD, PvdA, D66 en Groenlinks en sneuvelt alleen dan wanneer drie of meer senatoren de fractiediscipline doorkruisen.

PvdA-senator en oud-partijvoorzitter Ruud Koole meldde vorige week in De Telegraaf grote aarzelingen te hebben bij het plan. Deze bedenkingen lijken dus niet te worden gedeeld door de achterban die vooral sprak over gezondheidszorg en vrije artsenkeuze. Het PvdA-partijprogramma pleit al sinds jaar en dag voor de invoer van een leenstelsel. Ook een poging van Koole om tijdens het congres hoger op de kieslijst voor de Eerste Kamer te komen, strandde.

Dus kan PvdA-minister Bussemaker het debat van morgen met vertrouwen tegemoet zien. Ze zal talloze vragen van de oppositie krijgen en ook haar eigen partij heeft nog wat bedenkingen. De kans lijkt echter klein dat de PvdA-fractie alsnog de hakken in het zand zet, zoals met de zorgwet van VVD-minister Schippers gebeurde.

Het voorstel voor een ‘studievoorschot’ werd afgelopen november al met een ruime meerderheid aangenomen door de Tweede Kamer. Als de Eerste Kamer ook voor stemt, betekent het dat nieuwe studenten vanaf september geen basisbeurs meer ontvangen. De circa 3400 euro die studenten tot dusver jaarlijks kregen zullen ze voortaan moeten lenen. Wel blijft de aanvullende beurs behouden en mogen studenten langer afbetalen.

Studentenorganiasaties als LSVb, ISO en LKvV zijn tegen het plan. In november demonstreerden studenten en scholieren op het Malieveld nog tegen de invoering.