Geen huisvesting van vluchtelingen

Studentenhuisvester Idealis stelt voorlopig alleen woonruimte beschikbaar aan student-vluchtelingen met een status. Over huisvesting van andere vluchtelingen wordt gesproken.

De student-vluchtelingen hoeven niet in Wageningen te studeren om in aanmerking te komen voor een kamer van Idealis, meldt persvoorlichter Corina van Dijk. Ze mogen ook bij een andere onderwijsinstelling zijn ingeschreven. ‘Blijft wel dat het studenten zijn en dat het hier gaat om uitzonderlijke gevallen.’

Aan vluchtelingen die niet studeren, biedt Idealis geen woonruimte. ‘Maar we zitten wel met de gemeente en andere partijen aan tafel om te kijken naar de mogelijkheden om ook andere vluchtelingen onderdak te bieden’, zegt Van Dijk. Wageningen UR heeft geen huisvesting ter beschikking voor vluchtelingen.

In andere studentensteden wordt eveneens bekeken welke mogelijkheden er zijn om vluchtelingen te helpen. Een sporthal van de Erasmus Universiteit in Rotterdam dient sinds enkele dagen als noodopvangcentrum voor vluchtelingen. Daarnaast zijn studenten en medewerkers op meerdere scholen en universiteiten gestart met de inzameling van spullen voor vluchtelingen.