Studentenleven

‘Geen geld voor verenigingen die vernederen’

Geef studentenverenigingen geen geld meer als ze hun nieuwe leden vernederen tijdens de ontgroening. Dat oppert het personeel in de universiteitsraad van de Rijksuniversiteit Groningen.
Hoger Onderwijs Persbureau

De oproep is een reactie op enkele heftige ontgroeningsfoto’s die de Groningse universiteitskrant UK op zijn website had gezet. Daarop is onder meer een student te zien die met een lange stok tussen zijn tanden tegen de grond wordt gedrukt. Een andere student wordt door ouderejaars ruw in een bord met eten geduwd.

Offline

De foto’s komen uit almanakken van studentenverenigingen Vindicat en Albertus. Ze zijn door de UK korte tijd offline gehaald wegens ‘een verschil van mening over beeldrechten’ met de verenigingen. Maar na juridisch advies te hebben ingewonnen, heeft de redactie ze toch weer gepubliceerd.

‘Stuitend en mensonterend’, noemt voorzitter Bart Beijer van de personeelsfractie in de universiteitsraad de foto’s. De universiteit zou verenigingen geen bestuursbeurzen meer moeten geven als ze zo met hun nieuwe leden omgaan, meent hij.De studenten in de universiteitsraad zien dat anders. Studenten kunnen tenslotte zelf kiezen of ze lid worden. Raadslid Nathalie Niehof zegt tegen UK: ‘We vinden het ook belangrijk dat de verenigingen hun eigen identiteit behouden, daar willen we niet aan morrelen.’

Overleden

Bijna twintig jaar geleden is in Groningen een student overleden toen hij in een ontgroening een liter jenever dronk. In 2005 raakte iemand in coma die bij een drinkspelletje zes liter water moest drinken. In 2010 is iemand veroordeeld die een dispuutsgenoot in brand stak die een sinterklaaspak droeg.