Het echte werk

‘Geen biologisch zaadje te vinden’

Wie? Lorenzo Locci, masterstudent Organic AgricultureWat? Stage, project Eetbare Schooltuin CuraçaoWaar? Curaçao
Karst Oosterhuis

‘Het idee om een eetbare tuin aan te leggen kwam van een klein groepje enthousiaste vrijwilligers, vooral bestaande uit gepensioneerden. Zo’n 25 procent van de kinderen en tieners op Curaçao heeft overgewicht en daar wilden ze wat aan doen. Geïnspireerd door Michelle Obama, die een eetbare tuin heeft aangelegd in het Witte Huis, kwamen ze met het idee zulke tuinen aan te leggen bij scholen op Curaçao. Om de kinderen iets te leren over landbouw en gezonde voeding en om ze te helpen hun eetgedrag te veranderen. Mijn taak was om de landbouw-, financiële en managementaspecten van het project uit te werken. Van een echte, formele organisatie zoals bij een ngo, universiteit of bedrijf was geen sprake. Wij zaten vaak gewoon thuis te vergaderen. Maar dan wel in hun prachtige, tropische tuinen.

28_img3.jpg

De landbouwsector in Curaçao is niet zo ver ontwikkeld als in Nederland. Er wordt voornamelijk conventionele landbouw bedreven. Sommigen proberen het duurzamer aan te pakken, maar er is weinig expertise op dat gebied. Zo wilden we biologische zaden en bestrijdingsmiddelen gebruiken, maar die bleken onverkrijgbaar. Dit maakte het soms een uitdagend project, maar de toewijding van het team was groot. Nu ligt er dan ook een plan klaar. De volgende stap is fondsen werven voor de uitvoering. Curaçaoënaars zijn heel relaxed, ze doen alles op hun gemak. Het viel me op dat de samenleving ook heel multi-etnisch is. Dat zie je ook terug aan hun talenkennis. De meeste mensen spreken wel vier talen: Nederlands, Engels, Spaans en Papiamento. Een tip voor toekomstige stagiaires: ga niet in een studentenhuis wonen. Tijdens de tien dagen dat ik er woonde, zijn er drie keer gewapende overvallers binnen geweest! Ik ben bij een local gaan wonen, wat niet alleen veiliger is, maar je voelt je ook meer geïntegreerd.

28_img9.jpg

Verder zie je overal wilde dieren, van leguanen tot kolibries. Het strand lag om de hoek. Op een dag zat ik daar over de oceaan te turen, toen ik opeens met grote snelheid dolfijnen boven het water uit zag springen. Dat moment zal ik nooit vergeten.’