Alcoholvrij bier is een gezond alternatief voor bier en wijn, maar slaat niet aan bij de Europese consument. Hoe komt dat toch, wilden de onderzoekers weten. Ze vroegen 56 matige drinkers in Nederland en Portugal wat hun associaties zijn bij bier, wijn en alcoholvrij bier. Wijn riep positieve gevoelens op als kalm en liefdevol, de consumptie van bier werd met opwinding, avontuur en levenslust geassocieerd. Daar stak het rationele, bewuste en teleurgestelde alcoholvrije biertje lullig bij af, ontdekten de voedingsonderzoekers uit Wageningen en Porto.
Het probleem is eigenlijk dat alcoholvrij bier voortdurend wordt afgezet tegen bier, constateren de onderzoekers. Zo blijft dat biertje zonder alcohol altijd een ontzegging. Het is slimmer om het te behandelen als een frisdrank. Vervolgens kunnen de marketeers het alcoholvrije bier laden met positieve associaties als energiek, vrolijk en levenslustig, stellen de onderzoekers in het tijdschrift Food Quality and Preference. Een frisbierdrankje dus.