Organisatie - 1 januari 1970

Geen afdelingstelefoon, VoIP blijft

Huisvestingsorganisatie SSHW heeft haar huurders vorige week laten weten geen afdelingstelefoon via internet (VoIP) te kunnen aanbieden, in tegenstelling tot eerdere toezeggingen daarover.

Volgens de SSHW is het niet haalbaar een dergelijke variant binnen afzienbare tijd te realiseren vanwege hoge kosten en technische moeilijkheden. Wel komt er een nieuwe VoIP-dienst die de huidige problemen met de internettelefoon moet voorkomen.
Bij de introductie van het bellen via internet (VoIP) begin vorig jaar, zegde de SSHW alle KPN-aansluitingen op die zij voor de afdelingen beheerde, tenzij deze op naam van één van de bewoners werd gezet. Veel afdelingen besloten geen gebruik te maken van deze mogelijkheid, maar over te schakelen op individuele telefoonaansluitingen via VoIP of te wachten op de afdelingsvariant die binnen enkele maanden gereed zou zijn. Nu blijkt dat deze variant er niet komt.
De problemen die huurders onlangs met hun internettelefoon ondervonden als gevolg van een gehackte server, moeten binnenkort definitief voorbij zijn. Telefoonbedrijf Tell-Me gaat daarvoor een nieuwe prepaid VoIP-dienst aanbieden, 'Com4tel' geheten, die niet langer gebaseerd is op de oude provider Vocalis. Gebruikers betalen dan niet langer een maandelijks abonnementstarief, maar alleen de belkosten, die iets hoger zullen zijn dan nu het geval is. Voor de huidige gebruikers probeert de SSHW een overgangsregeling te treffen. / JH

Re:ageer