Frits Claassen is beste docent

Universitair docent Frits Claassen is verkozen tot Teacher of the Year 2012. Dit is vanavond tijdens de Nieuwjaarsborrel van de studentenraad bekend gemaakt.

Claassen, die lesgeeft bij Logistics, Decision & Information Sciences, werd tot beste verkozen vanwege zijn voortdurende inzet om het onderwijs te verbeteren. ‘Hij is een docent met passie voor zowel zijn werk als ten aanzien van de studenten,’ aldus de jury, die bestond uit zeven studenten uit verschillende studierichtingen. ‘Hij geniet ervan studenten iets bij te brengen.’ De jury roemt Claassens vermogen om het enthousiasme bij studenten te wekken, ondanks de met veel wiskunde overladen cursussen en het veeleisende programma. De kersverse Teacher of the Year was erg verheugd met de prijs. Hij benadrukte dat hij altijd zijn best doet om z’n enthousiasme over te brengen op de studenten. ‘Het voordeel van onze faculteit is dat een groot deel uit vrije keuzevakken bestaat. Dat is een uitdaging voor mij, want ik moet de studenten zien te interesseren voor mijn vak.’ Elk van zijn studenten heeft die interesse, denkt Claassen. ‘Waar rook is, is vuur. Ik moet het alleen goed hard aanblazen.’ Claassen krijgt het bronzen beeldje De Leermeester, een replica van het kunstwerk van Jan Praet. Het origineel van dit werk staat voor het gebouw van De Leeuwenborch, waar Claassen college geeft. Daarnaast krijgt hij, net als de andere genomineerden, 2500 euro, een oorkonde en het juryrapport. In de race om de titel ‘Leermeester van het Jaar’ liet Claassen Jan Willem van Groenigen, Ljiljana Rodic-Wiersma, Marthijn Sonneveld en Huub Savelkoul achter zich. Laatstgenoemde ziet de prijs voor de vijfde keer aan zijn neus voorbijgaan. In 2010 ontving hij voor zijn duurzame uitmuntende scores in de verkiezing een Teacher Hors Classe Award.