Cultuur

Fresco openhartig in theater-talkshow

In een twee uur durende ‘interactieve talkshow’ in het Wageningse theater Junushoff sprak Frénk van der Linden afgelopen vrijdagavond met Louise Fresco, bestuursvoorzitter van Wageningen UR. Carina Nieuwenweg was erbij.
Carina Nieuwenweg

De Junushoff stroomt vrijdagavond langzaam vol met medewerkers en studenten van Wageningen UR en inwoners van de stad Wageningen, nieuwsgierig naar het interview met Louise Fresco dat wordt afgenomen door Frénk van der Linden. De twee uur durende interactieve talkshow is onderdeel van de reeks ‘Frénk droomt hardop met …’. Het doel is te achterhalen wat Fresco ten diepste drijft.

De verwachtingen zijn hoog en divers. De lokale inwoners willen weten wat Fresco voor Wageningen gaat betekenen. Studenten zijn nieuwsgierig naar haar kijk op het onderwijs. Op het gezicht van Fresco is af te lezen dat ze zich bewust is van de hoge verwachtingen. Maar het is vooral Van der Linden die met zijn vragen de verwachtingen waar moet maken.

Fresco wilde als tiener balletdanseres worden. En ze kan 27 krokodillensoorten onderscheiden.

Dat Van der Linden de kunst van het ondervragen tot in zijn vingertoppen beheerst, wordt al snel duidelijk. Hij weet het publiek te blijven boeien door Fresco grote uitspraken en kleine persoonlijke feitjes te ontlokken. Zo komen we er al snel achter dat Fresco als tiener graag balletdanseres had willen worden, dat ze 27 krokodillensoorten kan onderscheiden en dat ze absoluut niet kan zingen. Maar we horen ook dat één van haar studenten zelfmoord pleegde en dat ze als klein meisje veel ziek is geweest.

De kernzaken blijven ons niet onthouden. Zo legt Fresco meerdere malen de nadruk op het belang van onderzoek en wetenschap. Want ‘200 jaar geleden werd twee derde van de bevolking niet ouder dan veertig’ en ‘onderzoek leidt tot meer welvaart.’ Het is niet direct zichtbaar hoeveel een euro aan onderzoeksgeld oplevert aan welvaartsgroei, maar volgens Fresco is het evident dat de wetenschap de samenleving meer oplevert dan dat die kost.

Op Twitter worden de uitspraken van Fresco gretig getweet en geretweet. En de algemene beleving van een avondje ‘hardop dromen met Louise Fresco’ wordt op de social media veelal samengevat in één woord: inspirerend.