Wetenschap - 1 januari 1970

Franse kip moet vooral lekker zijn

Franse kip moet vooral lekker zijn

Franse kip moet vooral lekker zijn

De Fransen houden van het goede leven en ze willen dat hun coq au vin
smaakt zoals die in grootmoeders tijd al smaakte. Of die smaakvolle kip nou
biologisch is of van een ander keurmerk kan de Fransen weinig schelen.
Nederlandse kippenboeren kunnen leren van hun Franse concurrenten.
Traditioneel gehouden kippen die buiten mogen lopen, zijn populair bij de
Franse consument. Keurmerken voor zo’n kip, zoals het in Frankrijk bekende
Label Rouge, benadrukken de landelijkheid, traditie en regionale herkomst
van de kippen (zie: www.label-rouge.org). Het marktaandeel van
pluimveevlees waaraan hogere eisen aan dierwelzijn is gesteld, steeg de
afgelopen jaren voortdurend in Frankrijk. Maar de verkoop van biologische
kippen, met iets strengere normen dan Label Rouge, daalde er het afgelopen
jaar, want die hebben flinke concurrentie van keurmerken als Label Rouge.
Milieu of dierwelzijn zegt de Fransman blijkbaar niet zo veel, en smaak des
te meer.
Het Landbouw Economisch Instituut onderzocht de Franse pluimveemarkt en
vergeleek die met de Nederlandse. Dr Gemma Tacken, projectleider, zegt dat
de Nederlandse markt van de Fransen kan leren. In Frankrijk hebben boeren
een actievere rol in de vermarkting van het product. Terwijl in Nederland
de kippenhouder verkoopt aan de slachterij en verder niet meer met de
verkoop te maken heeft, zitten Franse houders in producentenverenigingen
die mede bepalen hoe het product aan de man wordt gebracht. Dat leidt tot
meer toegevoegde waarde en sterke merken, zoals Label Rouge. |
J.T.

Re:ageer