Organisatie - 20 januari 2010

Forum backstage

Op drukke dagen krijgt onderwijsgebouw Forum in Wageningen bijna vierduizend mensen over de vloer om college te geven, practicum te volgen, te studeren, te eten of te vergaderen. Dankzij een kleine ploeg ondersteunend personeel blijft het gebouw schoon en loopt alles op rolletjes.

Forum, een geoliede machine
Roelof Bijl is een van de conciërges van Forum.  's Ochtends vroeg om 7.00 uur doet hij de deuren van het gebouw open. Hij wacht me enthousiast en opgewekt op. 'De asbakken moeten buiten worden gezet voordat we onze ronde door het gebouw doen.' Ondanks die asbakken buiten is de vloer aan het eind van de dag toch  bedekt met peuken, aldus Bijl. 
Na een kop koffie laat Roelof Forum backstage zien. 'Er komt veel techniek kijken bij het gebouw, het is hypermodern. Vanuit ons controlecentrum beneden kunnen we bijvoorbeeld zien wat er mis is met de printer op de achtste verdieping. Is het papier op, dan kunnen we meteen een nieuwe stapel mee naar boven nemen.'
In het controlecentrum zit een aantal van Roelofs collega's, ze staren naar hun computerschermen waar niet alleen de e-mail op te zien is, maar ook beveiligingsbeelden vanuit het gebouw. De taken van Bijl en zijn team variëren, van computers die kleine probleempjes hebben tot de klassieke taken van de bedrijfshulpverlening, zoals EHBO en bieden van hulp bij het ontruimen van het gebouw bij calamiteiten. 'Een van de dingen die we traditiegetrouw nog  elke ochtend  doen, is het schoonmaken van de borden.'
Balie
'Goeiemorgen, receptie Forum, met Renee.' Renee van de Weerd, is een van de medewerksters die achter de balie zitten en iedereen een goede morgen wensen. 'We zijn een soort visitekaartje.' Door de dag heen komen er docenten en studenten langs met de meest uiteenlopende vragen. 'Zaaltje reserveren? Of wellicht een klein evenement?, dan mag je tegenwoordig gewoon bij de receptie komen. We helpen je er graag mee. Mits je je natuurlijk aan de regels houdt. Het is tenslotte wel een onderwijsgebouw.' Tijdens het ons gesprek wordt Van de Weerd benaderd over  de meest uiteenlopende dingen: nieuwe krijtjes, laserpointers, toegangspasjes;  'kunt u mij vertellen waar lokaal C313 is?'; 'wij hebben een pakketje voor de bieb'; 'kan ik hier prepaid chipkaarten kopen?'.
De telefoon gaat, ondertussen staan er ook wat mensen te wachten voor de balie. 'Voor het gros van de vragen kunnen we doorverwijzen naar de collega's van de Student Service Centre, vertelt Van de Weerd. 'Op een gemiddelde dag komen hier zo een honderd mensen langs maar vooral aan het begin van het jaar of bij de start van een nieuwe periode is het hier non-stop werken'.
Ondertussen staat er een meisje voor de balie met een slechts voor kwart gevuld bakje koffie. 'Volgens mij is de koffiemachine stuk', zegt ze. 'Ik kan je helaas geen geld teruggeven, maar als je even wacht haal ik wel een bakje koffie voor je', zegt Van de Weerd.  Het meisje verlaat tevreden de balie. 'Ja, dat hoort ook bij het werk;  werkelijk geen dag is hier hetzelfde en dat maakt het ontzettend leuk.
Practicumondersteuning
Ook de medewerkers van de practicumondersteuning zijn net als de conciërges vroeg aanwezig. Ze werken op de achtste verdieping, waar zich ook alle practicumzalen bevinden. Adrie Groeneveld en Jurrie Menkman hebben deze periode twee drukke practica die ze ondersteunen. 'Celbiologie 1 is een van de grotere vakken, zo niet het grootste vak aan de universiteit, met meer dan vijfhonderd studenten', vertelt Groeneveld.  'Zes weken lang hebben de studenten één maal in de week practicum. Dat betekent dat er drie dagen in de week fulltime practicum wordt gegeven.  Onze taak is om te zorgen dat elk practicum op tijd kan beginnen en dat alle materialen klaarstaan voor de docenten en studenten.' Menkman vult aan: 'Vorige week moesten we bijvoorbeeld vijftig met agar gevulde petrischaaltjes maken per groepje van twaalf studenten. Dat waren een hoop schaaltjes die we moesten vullen', lacht hij.  'Gelukkig zijn er altijd wel docenten die, ook 's ochtends vroeg, even een handje komen helpen.'
Ondertussen wandelen we naar de kelder van Forum, waar veel materiaal voor experimenten wordt opgeslagen. Groeneveld: 'Elke periode worden er weer andere practica gegeven. We kunnen de zalen aanpassen aan de wensen van degenen die het practicum geven. Vooral toen de docenten verhuisden van hun originele locaties naar Forum, waren ze soms sceptisch, maar volgens mij is het wel losgelopen. We vinden het belangrijk dat docenten en studenten het hier naar hun zin hebben.' 
Na het bezoek aan de kelder, gaan Groeneveld en Menkman weer verder  met het voorbereiden van het practicum van de komende middag. 'Ik pak effe twee eppies uit de koelkast'. Groeneveld haalt twee kleine met  vloeistof gevulde buisjes uit de koelkast. 'Zodra het practicum is begonnen, ruimen we de lokalen waar het werk al is afgelopen weer op en kijken we de gebruikte apparatuur na. Ook dat soort aspecten houdt ons werk veelzijdig.'        

FORUM
Forum heeft 9 verdiepingen; er zijn 111 onderwijszalen; de kelder wordt hoofdzakelijk gebruikt door kantinepersoneel en als opslagruimte
Via schoonmaakbedrijf CSU werken er zeventien schoonmakers voor ruim 29 duizend vierkante meter vloeroppervlak 
Op drukke dagen zijn er tegen de 4000 bezoekers
In het gebouw staan 1200 computers; kleine problemen worden verholpen door de conciërges.
Ondanks de whiteboards en de digitale schoonborden zijn er nog altijd 48 krijtborden, een van de grootste nachtmerries voor de schoonmakers
Het gebouw is 80 uur per week open
Er werken  43 bedrijfshulpverleners, waarvan 11 EHBO'ers

Schoonmaak
Dorien Massop is de voorvrouw van de schoonmakers in het gebouw. 'Per verdieping werken we met twee mensen. In een krappe twee uur en vijfenveertig minuten moeten we een hele verdieping schoonmaken. Dat is echt een giga-klus.' De schoonmakers in Forum onderhouden 29.000 vierkante meter. En dat is nog maar alleen  het vloeroppervlak. Ook tafels en stoelen moeten worden schoongemaakt.
Op de zevende verdieping komen we een van de schoonmaaksters tegen, van Afrikaanse afkomst. Ze begint enthousiast te vertellen over de keukens die ze schoonmaakt, maar ook over de fijne werkverhouding met haar collega's. 'Dorien is een beetje onze moeder, ze laat ons wel hard werken maar we kunnen altijd bij haar terecht.'
We dalen verder af. Op de vijfde verdieping stoppen we bij de kamers waar vooral de creatieve mensen zitten, voornamelijk landschapsarchitecten. 'En dat kun je zien. Er wordt hier aardig geknutseld, maar ook geluncht. De plastic zakjes bij het afval deponeren, is soms net iets te veel werk;  de grond is veel makkelijker', constateert Massop. De bezoekers mogen alleen eten en drinken in de G-zalen maar daar houden ze zich lang niet allemaal aan'. In het lokaal ligt het inderdaad vol met plastic flesjes, broodzakjes en koffiebekertjes.
We lopen verder, de brug over, naar het Van Hall Larenstein-gedeelte. Massop: 'Ik heb af en toe het idee dat de studenten bij VHL alles mogen en dat niemand er wat van zegt. Bij de universiteit is het over het algemeen wat netter'. Een van de schoonmaaksters komt ons tegemoet lopen. 'Dorien, het is weer zover hoor.' We lopen naar een lokaal, waar een aantal studenten schijnbaar een krijtjesgevecht heeft gehouden. Het krijt, veelal platgetrapt, ligt overal. 'Krijtjes zijn een van onze grootste problemen, het stof ervan komt werkelijk overal terecht. Als docenten en studenten het lokaal uitwandelen laten ze voetsporen achter door het hele gebouw.'
We wandelen verder. Richting de koffieruimte. 'Kijk, iemand dacht grappig te zijn', zegt Massop. Op een enigszins kunstzinnige manier heeft iemand een aantal koffielepeltjes tegen het raam geplakt, waarschijnlijk met koffie met heel veel suiker.  Tijdens de tour komen we van alles tegen: pizzadozen, resten pizza en soepkommetjes in een ruimte waar met grote letters op de deur vermeld staat:  don't eat or drink.
'Ondanks de puinhoop vind ik het werk erg leuk hoor', vertelt Massop. 'We werken in een leuk multicultureel team en iedereen werkt hard. Ik kan mijn ei goed kwijt bij het management van het gebouw;  daar wordt goed geluisterd. Desondanks zou ik het niet erg vinden als we wat meer tijd kregen voor de schoonmaak, of dat de bezoekers iets minder troep zouden maken.' 

Re:ageer