Foodtrucks krijgen plek op campus

Ondernemers en organisaties mogen sinds kort ‘diensten, producten en informatie’ aanbieden op het nieuwe Forumplein. Het is één van de manieren waarop het facilitair bedrijf de campus gezelliger probeert te maken.
Rob Ramaker

Foto: Sven Menschel

Een kraam met döner kebab, een wervingspunt voor stamceldonoren en een rijdende koffiebar. Studenten en medewerkers zagen al de nodige kraampjes voorbijkomen de laatste weken. Maar wat mag nou wel en wat niet?

De voornaamste eis voor externe aanbieders is dat hun activiteiten gerelateerd moeten zijn ‘aan het werken en studeren op de campus en/of aan de missie van Wageningen UR’. ‘Een bedrijf dat auto-onderdelen aanbiedt, pas hier dus niet’, zegt Elike Wijnheijmer, hoofd campusinrichting. ‘Maar een demonstratie van laboratoriummateriaal wel.’ Ook mogen commerciële aanbieders niet concurreren met het Wageningse winkelaanbod. Het gaat in de praktijk dus vooral om speciale demonstraties en aanbiedingen.

Vaste cateraars van Wageningen UR krijgen de eerste kans om eten en drinken op het plein te verkopen, zegt Wijnheijmer. Pas wanneer zij een bepaald product niet willen aanbieden, is er ruimte voor aanbieders van buiten. Het is overigens niet zo dat cateraars rekening moeten houden met de missie van Wageningen UR, zegt Wijnheijmer. Studenten en medewerkers zijn vrij te eten wat ze willen, of dat nu gezond is of niet.

De cateraars zijn overwegend positief. ‘Wij staan achter het creëren van meer reuring’, zegt Ron Nagtegaal, bedrijfsleider van Cormet. Deze maand haalde hij onder meer een foodtruck met zelfgemaakte patat naar de campus. Hij ziet de huidige fase nog nadrukkelijk als een pilot. Ook Jeroen van Rosevelt, eigenaar van Good Food Catering (Leeuwenborch), is enthousiast. Hij werkt al aan een zelfgemaakte trailer, met daarop een tot barbecue omgebouwde melktank. Die zou over enkele weken voor Forum moeten komen.