Flinke reconstructie voor master Landschapsarchitectuur

De masteropleiding Landscape, architecture & planning (MLP) heeft een make-over gekregen. Masterstudenten die komend jaar aan de opleiding beginnen, krijgen een compleet nieuw onderwijsprogramma voorgeschoteld. Hiermee hoopt de universiteit de populariteit van de opleiding een flinke slinger te geven.
Linda van der Nat

Dat de master Landscape, architecture & planning een nieuw jasje heeft gekregen, wil allerminst zeggen dat het oude jasje niet goed was, haast opleidingsdirecteur Jan Philipsen zich te zeggen. De opleiding in Wageningen is zeker niet ondermaats. ‘In vergelijking met onze concurrenten horen we bij de top. De evaluaties van vakken zijn over het algemeen gewoon goed, evenals de beoordelingen van docenten. Onze studenten vallen opvallend vaak in de prijzen bij internationale design competities. Maar er is ruimte voor verbetering.’

Hoewel MLP goed scoort in vergelijking met de concurrenten in Delft en Eindhoven, heeft de opleiding in de Keuzegids Masters al jaren het laagste cijfer van alle Wageningse masters. De opleiding kampte in het verleden met teruglopende instroom van studenten. Bovendien klaagden studenten over de hoge werkdruk en slechte faciliteiten in Wageningen.

In vergelijking met onze concurrenten horen we bij de top. Maar er is ruimte voor verbetering.

Opleidingsdirecteur Jan Philipsen

De belangrijkste aanpassing is dat de nieuwe lichting masterstudenten vanaf september te maken krijgt met een andere indeling van het onderwijsprogramma. De opleiding wil namelijk meerdere sporen binnen de master ontwikkelen om duidelijker onderscheid te maken tussen ontwerpen en onderzoeken. Studenten krijgen zo meer vrijheid om hun master diepgang en richting te geven. Met een duidelijkere profilering hoopt de opleiding ook de problemen met de afstudeerthesis te ondervangen. Bij veel studenten loopt dit qua tijd momenteel enorm uit de klauwen.

Lees meer over de vernieuwde master Landschapsarchitectuur & Ruimtelijke Planning in de papieren Resource. Deze ligt vanafdonderdag 2 juliin de bakken.