Student - 13 maart 2008

Fijn, een gratis nieuwe pyjama!

Als student krijg je niet vaak een brief van de almachtige uni-baas meneer Kropff. Afgelopen week gebeurde het. Voorstelbaar is dan ook dat veel van ons, studenten, stiekem hoopten dat de alinea na ‘Beste EVELINE’ of ‘Beste WILLEM-JAN’ een blijk van waardering voor hun harde werk als Wagenings meest belovende student was.

Studenten hebben een bon gekregen waarmee ze in de WUR-shop een shirt, trui of souvenir - bijvoorbeeld een teddybeer met Amerikaans afstudeerpakje aan – kunnen aanschaffen.
Studenten hebben een bon gekregen waarmee ze in de WUR-shop een shirt, trui of souvenir - bijvoorbeeld een teddybeer met Amerikaans afstudeerpakje aan – kunnen aanschaffen.

Foto: Guy Ackermans

Of misschien was het meneer Kropff eindelijk opgevallen dat ze als enige studenten na een vakantie in de studieweek toch nog een acht voor micro-economie haalden. Ah, natuurlijk! Het kwartje valt, meneer de Rector schrijft ze om hen te vertellen dat ze als eersten in Wageningen een intelligentiebonus van vijf keer de studiefinanciering krijgen!
Helaas, het bonkende hart na het lezen van hun naam in hoofdletters (het lijkt wel of meneer Kropff net zo’n soort probleem heeft met typen als moeders met sms’en) is nergens voor nodig geweest. ‘Aha, ik krijg weer eens een nieuw slaapshirt’, ging er licht teleurgesteld door velen van ons heen. Maar niet zeuren, het is gratis!
En dus staat er op maandagochtend 10 maart een enorme rij voor de WUR-shop. Ongeduldig zetten meisjesstudenten af en toe een stap naar links om langs de rij door de etalageruit te kunnen turen. Daar staat namelijk een kledingrek waaraan shirts en truien in allerlei kleuren en maten hangen. Eenmaal binnen in het kleine glazen hokje gedragen studenten - man en vrouw - zich als huisvrouwen in de Bijenkorf tijdens de uitverkoop. Nerveus dringen ze om het rek heen en proberen ze de shirts en truien over hun eigen kleren aan. Af en toe stuurt de winkelbaas meisjes naar de wc om daar hun shirtje op een decente manier te passen.
Wie had er ooit gedacht dat Wageningers dit in zich hadden? De prijscomponent – gratis - lijkt veel te verklaren, maar niet alles. Want veel studenten kiezen voor de Wageningen University trui, die met kortingsbon toch nog 22,45 euro kost, wat een hoop geld is als je van plan was iets voor nop te krijgen.

Het Wageningen University-shirt voor de modebewuste student
  • Kies voor het lichtgrijze, bruine of witte WUR-shirtje. Deze natureltinten worden komende zomer sowieso een hit. Wat ook kan is de knalroze met daaronder een oranje shirt met lange mouwen. Het vloekt ontzettend, maar Versace liet het zien in haar voorjaarscollectie van 2008, en dus zal het wel goed zijn. Vermijd in ieder geval het fluorescerend groene geval, je wil er natuurlijk niet uitzien als een verlopen Spice Girl.
  • Het T-shirt lijkt geïnspireerd op het shirtje van Boston. De universiteitsnaam is in hetzelfde lettertype weergegeven, en ook het boogje waarin de letters staan is identiek. Havard heeft er deze keer helemaal niets mee te maken. Hun shirtjes lijken meer op die van een baseballteam.
  • Gooi het oude blauwe smurfen-WUR-shirt weg. Het is lelijk!

    Kleur kiezen vinden de studenten het moeilijkst. Er is ook zóveel keus. Bij de shirtjes lopen alle kleuren dan ook goed, al kiezen de mannen vaker voor donkere tinten. Populaire kleuren voor de trui zijn donkerblauw, donkerrood en donkergrijs.
    Het hele gedoe over kleur lijkt een beetje overdreven, aangezien bijna geen van de studenten van plan is om het shirt ook echt naar college aan te doen. De meesten zien het toch als een uitbreiding van hun sport- en nachtgarderobe. Wie het gratis shirt als serieus kledingsstuk beschouwt, staat volgens de heersende mening toch een beetje ‘voor lul’.
    Mocht het trouwens na een tijdje blijken dat je Wageningen-shirt je lievelingsnachthemd is, dan is het goede nieuws dat je er altijd eentje bij kan kopen. De Wageningen kleding- en cadeaulijn - inclusief teddybeer met Amerikaans afstudeerpakje aan - blijft namelijk het hele jaar gewoon te koop in de WUR-shop.

Re:ageer