Gebouwen

Extra verlichting Dijkgraaf tegen inbrekers

Een zee van licht staat potentiële inbrekers bij Dijkgraaf vanaf deze week te wachten. Studentenhuisvester Idealis plaatst vandaag en morgen extra verlichting op de begane grond van de studentenflat. Het gaat om permanente verlichting en extra sensorverlichting.

Na een golf van inbraken in de studentenflat, waarbij bakstenen door ruiten werden gegooid om bij de waardevolle spullen te komen, vroegen de studenten Idealis om camerabewaking en rolluiken. Dat waren voor de studentenhuisvester te rigoureuze maatregelen, blijkt uit correspondentie tussen Idealis en Dijkgraafbewoners. Daarin valt te lezen dat de sociale huisvester camerabewaking erg kostbaar vindt en dat het plaatsen van camera’s niet strookt met privacywetgeving. Rolluiken bieden volgens de wijkagent onvoldoende bescherming aangezien ze niet de hele dag uitgerold zullen zijn. Afwachten De bewoners van Dijkgraaf zijn blij dat Idealis maatregelen neemt, al is het niet de meest ingrijpende maatregel waar op gehoopt werd, aldus een van de bewoners. ‘Meer licht is iets, al heeft het een goede maand geduurd en tweeënhalve maand na de eerste inbraak. Het is nu afwachten of het iets zal veranderen of dat we over een tijd weer opgeschrikt worden. De afgelopen maand is het rustig gebleven, wellicht gerelateerd aan de sneeuw en de kou.’ Daarnaast surveilleerde beveiligingsbedrijf Securitas regelmatig rondom de flat. Die surveillance loopt volgende week af. De extra verlichting bij Dijkgraaf betreft een proefopstelling. Aan de kant van Dijkgraaf 2 wordt verlichting aan de buitenzijde geplaatst. Als de proefopstelling voldoet, wordt er voor de gehele begane grond verlichting aangebracht.