Organisatie - 28 juni 2017

Extra stimulans voor wetenschap en techniek in basisonderwijs

tekst:
Linda van der Nat

Met een dikke toef olifantentandpasta bekrachtigden Wageningen University & Research en de Christelijke Hogeschool Ede gisteren hun samenwerking. De twee maken zich sterk voor meer aandacht voor wetenschap en techniek in het basisonderwijs.

Het experiment met olifantentandpasta. © Sven Menschel

Pabo-studenten van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) krijgen vanaf het begin van hun docentenopleiding begeleiding vanuit Wageningen University & Research zodat ze voor de klas hun leerlingen enthousiast kunnen maken voor een studiecarrière in de wetenschap en techniek.

WUR en CHE, die intensief samenwerken in het Wetenschapsknooppunt Wageningen, tekenden vandaag een overeenkomst om hun samenwerking te verdiepen. Eerder verzorgde het Wetenschapsknooppunt al lesmateriaal voor het basisonderwijs, zoals themapakketten en lesideeën. Vanaf nu gaat de universiteit meteen al in het begin van de docentenopleiding een structurele bijdrage leveren aan het curriculum. ‘Leerkrachten staan elke dag voor de klas en vormen daarmee de sleutel in het enthousiasmeren van kinderen voor de wetenschap en technologie’, aldus projectleider Margriet van Vianen. ‘Met initiatieven zoals de Kinderuniversiteit en Junior Science Lab bereiken we al individuele basisschoolleerlingen, maar via de leerkracht kunnen we veel grotere groepen leerlingen warm laten lopen voor de wetenschap.’

In het eerste jaar van de docentenopleiding maken de pabo-studenten kennis met de app TOOL, een digitaal leermiddel waarmee kinderen van groep 5 tot en met 8 begeleiding krijgen in het opzetten en uitvoeren van hun eigen onderzoek. In het tweede jaar komen de CHE’ers naar de universiteit voor een scholing. In het derde en vierde jaar kunnen ze zich vervolgens verder specialiseren en in hun afstudeeronderzoek gekoppeld worden aan WUR-wetenschappers. Zo krijgen de studenten kennis op het gebied van natuur en techniek en kunnen ze hun leerlingen een positieve attitude ten opzichte van wetenschap bijbrengen.

Lees meer:


Re:ageer