Wetenschap
Gezondheid

Extra geld voor lesprogramma’s over eten

Het programma Smaaklessen van Wageningen UR wordt uitgebreid. Rabobank wordt hoofdsponsor van het Voedseleducatie Platform en pompt extra geld in het lesprogramma. Smaaklessen is bedoeld voor leerlingen van de basisschool en gaat over eten en smaak.
Albert Sikkema

De Smaaklessen, ontwikkeld op de Wageningse universiteit, zijn sinds 2006 al op ruim 4500 scholen gegeven. Met steun van Rabobank wordt het lesprogramma nu uitgebreid met verdiepende lesmodules, waarin de nadruk ligt op de herkomst van voedsel. Kinderen gaan bijvoorbeeld zelf groente verbouwen, naar de supermarkt en de boer en tuinder, en ze gaan zelf koken.

Doel is om het eten van groenten en andere gezonde voeding onder jongeren te stimuleren. Uit cijfers van het RIVM blijkt dat:

• 1% van de jeugd de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente eet
  • 5% de dagelijks aanbevolen hoeveelheid fruit eet
  • 14% van de Nederlandse kinderen overgewicht heeft

De Smaaklessen zorgen ervoor dat de kinderen meer kennis hebben over gezonde voeding. Ze worden aangeboden door het Voedseleducatieplatform, een netwerk van bedrijven, non-profitorganisaties, Wageningse onderzoekers en beleidsmensen.