Eva Hovenkamp naar Olympische Spelen

Studente Eva Hovenkamp zit bij de Nederlandse selectie voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Dankzij haar prestaties tijdens het EK in Amsterdam afgelopen week met de estafetteploeg op de 4x400 meter, heeft ze een ticket weten te bemachtigen voor de Spelen.
Linda van der Nat

foto Guy Ackermans

De studente Gezondheid en maatschappij kan het nog amper geloven. Pas vanmiddag hoorde ze officieel dat ze erbij zit, maar al eerder werd duidelijk dat ze bij de selectie hoort. ‘Ik kreeg een brief over het ophalen van kleren. Toen moest ik nog gebeld worden door de bond, maar het was al duidelijk dat ik mee mocht.’ De negentienjarige stond sindsdien strak van de adrenaline. ‘Ik kon niet wachten tot het echt officieel werd.’

De dames in de 4×400 meter estafetteploeg lopen pas sinds kort samen, maar liepen tijdens het EK een nieuw Nederlands record. Het gemiddelde van hun tijden zorgde ervoor dat ze vijftiende staan op de wereldranglijst en de eerste zestien hebben een Olympische kwalificatie.

Vanmiddag wordt de totale Nederlandse equipe gepresenteerd in het Kurhaus in Scheveningen. In totaal zijn er drie Wageningse studenten die naar Rio de Janeiro afreizen. Naast Eva Hovenkamp ook meerkampster Nadine Visser en baanwielrenner Jan-Willem van Schip.

De Olympische Spelen zijn van 5 tot en met 21 augustus.