Wetenschap

Etentje winnen door minder te verspillen

Circa 1,6 miljoen kilo eten wordt er jaarlijks weggegooid door de inwoners van Wageningen. In de Food Battle strijden burgers (waaronder studenten en medewerkers van Wageningen UR) wie zijn verspilling het meest terugdringt.
Rob Ramaker

De gemiddelde Nederlander gooit jaarlijks krap vijftig kilo eten weg. Kliekjes van te grote maaltijden, brood van een paar dagen oud en gebutste appels. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar kost elke burger ook zo’n 150 euro per jaar. Hilke Bos, DLO-onderzoeker bij Food & Biobased Research, onderzoekt hoe voedselverspilling kan worden tegengegaan. Met Food Battles laat zij grote groepen mensen strijden om hun verspilling terug te dringen.

Tussen 16 maart en 5 april is de beurt aan Wageningen. In vier categorieën – burgers, DLO-medewerkers, WU-medewerkers en studenten – wordt er gestreden om wie zijn verspilling het meeste terugdringt en wie het minst verspilt. Deelnemers houden in een dagboek bij hoeveel eten ze weggooien. Online kunnen ze hun gegevens vergelijken met die van hun ‘concurrenten’.

In elke categorie valt een hoofdprijs te verdienen voor gezinnen en studentengangen die hun verspilling percentueel het meest hebben teruggebracht. Zij mogen uit eten bij Vreemde streken in Wageningen of antiverspillingsrestaurant Instock in Amsterdam. Deelnemers die het minst weggooien krijgen het kookboek Love your leftovers.

Belangrijkste doel van de Food Battle is natuurlijk om verkwisting tegen te gaan. Daartoe krijgen deelnemers allerlei tips om hun gedrag aan te passen. Hoe kunnen ze bijvoorbeeld slimmer inkopen, plannen, bewaren en koken? Eerdere Food Battles lieten zien dat er eenvoudig 20 tot 30 procent minder verspild kan worden. Zelfs vaak nog bij mensen die zich al heel bewust zijn van het probleem. En Bos hoopt natuurlijk dat die goede gewoontes beklijven.

Opgeven kan nog tot 13 maart.