Studentenleven

Enquête uni: 90 procent studenten zit op Facebook

Bijna alle eerstejaars bachelor- en masterstudenten van Wageningen UR zitten op Facebook. En bijna de helft checkt zijn profiel meerdere keren per dag. Dit blijkt uit een enquête van de universiteit naar socialmediagebruik onder haar studenten.

De enquête werd ingevuld door 270 eerstejaars studenten (143 Bsc en 127 Msc). Van hen had 58 procent een smartphone. Vorig jaar was dat nog 35 procent. De meeste studenten hebben een Samsung telefoon. Er wordt veel gefacebooked en getwitterd door studenten. En dat kan best studiegerelateerd zijn, zegt 55 procent van de eerstejaars. Zo wisselen studiegenoten met elkaar kennis en informatie uit en docenten van Sociale psychologie en Toegepaste communicatie maken gebruik van Facebook om vragen van studenten te beantwoorden. smartphone Studenten maken al regelmatig gebruik van internetdiensten van Wageningen UR. Ze checken bijvoorbeeld hun course documents (51 procent) en het rooster (46 procent) op EDUweb. Maar erg tevreden zijn de studenten er niet over. De sites zijn traag, niet gebruiksvriendelijk of de lay-out van de pagina is niet geschikt voor smartphones. In augustus van dit jaar is de universiteit begonnen met een app om Blackboard toegankelijk te maken voor studenten met een smartphone.