Wetenschap - 7 januari 1999

En de boer, hij ploegde digitaal voort

En de boer, hij ploegde digitaal voort

En de boer, hij ploegde digitaal voort

De landbouw gaat digitaal. Er komen steeds meer Internetsites die zich speciaal richten op de landbouw. Een overzicht


Internet wordt volwassen. Net zoals er televisieprogramma's worden gemaakt voor boeren, zijn er op Internet ook sites die zich sterk op die doelgroep richten. AgriHolland is de meest in het oog lopende site. In de afgelopen twee jaar groeide de uitgebreide site met nieuws, nieuwsdossiers, links en informatie over innovatie uit tot een van de belangrijkste spelers op het agrarische web

Maar er zijn kapers op de kust. Vorig voorjaar lanceerde het onlangs naar Wageningen verhuisde bedrijf Q-Ray onder de noemer Het digitale platteland de site AgriPlus. Vorige maand presenteerde Agrotel kkernet, dat in maart operationeel moet zijn. De Rabobank ontsluit reeds agrarische informatie via het Agripunt op de landelijke verzameling van digitale gemeenschappen TrefPunt. En deze week werd bekend dat Elsevier Bedrijfsinformatie, uitgever van Boerderij, Agrarisch Dagblad, Bloemisterij en Groente en Fruit, voor de zomer AgriWide zal lanceren

Er zijn natuurlijk meer sites met agrarische inslag. Zo werkt de Groep Nederlandse Veemarkten hard aan het opzetten van een Elektronische Veemarkt. Het Produktschap Tuinbouw ontwikkelde een Tuinbouw Net en de sites FlowerWeb en HortiWeb bieden veel links op het gebied van respectievelijk bloemen en bomen. Wat AgriHolland, AgriPlus en de nieuwe initiatieven van deze sites onderscheidt, is het idee van een gemeenschap. De sites bieden niet alleen links, maar zijn complete virtuele gemeenschappen met nieuws, achtergrondinformatie, vakinformatie, links en communicatie over land- en tuinbouw in de breedte. Internet wordt zo het digitale dorpsplein waar boeren, tuinders en de hen omringende bedrijven en wetenschappers samenkomen om informatie uit te wisselen

Het digitale platteland noemt AgriPlus zich dan ook. De site, ontwikkeld door Q-Ray met subsidie van Stichting Kennisstad Wageningen, moet vooral een startpunt zijn, aldus projectmanager Marcel van Langen. In de toekomst wil AgriPlus meer interactie en communicatie toevoegen

Attendering

AgriHolland gaat verder, vindt ir Aleid van der Kolk, omdat de site naast de links ook een keur aan informatie over innovatie in de landbouw biedt. AgLink heeft twaalf jaar ervaring met kennisoverdracht aan het bedrijfsleven. Op basis daarvan is het concept service site ontwikkeld, een site die kan ondersteunen bij alle vragen rond innovatie. Bezoekers krijgen korte nieuwsberichten als attendering en om idee├źn op te doen, kunnen doorklikken naar meer achtergrondinformatie, naar adressen van bedrijven en onderzoeksinstellingen, of naar de financieringsmogelijkheden van een idee.

Ook de nieuwe sites hebben hun eigen perspectief. Het door Agrotel opgezette kkernet is een Internetvervolg op de teeltadviezen van de Dienst Landbouwvoorlichting, de vakinformatie van het Proefstation voor de Akkerbouw en de Vollegrondsteelt, de weerberichten van Meteo Consult, en andere informatiediensten die Agrotel nu via elektronische postbussen en Videotext aan boeren levert. AgriPunt, dat mede door de Rabobank is gefinancierd, moet een lokaal loket worden voor landelijke agrarische informatie

Bewijzen

Komend jaar moeten deze sites zich bewijzen. AgriHolland trekt volgens Van der Kolk nu vijftienduizend hits per maand, en is daarmee wellicht de grootste agrarische site in Nederland. Of dat zo blijft, is onduidelijk. Herman Hegge van Agrotel verwacht dat de 9500 boeren die op de huidige informatiediensten zijn geabonneerd, in de toekomst zullen overstappen naar kkernet. Van Langen hoopt dat AgriPlus dit jaar vijfhonderd bezoekers per dag mag verwelkomen, naast de zeven- 340 achthonderd bezoekers binnen de agro search engine die wij aan het opzetten zijn. Elsevier denkt met de content van vakbladen als Boerderij, Agrarisch Dagblad, Bloemisterij en Groente en Fruit en naslagwerken als het Stierenboek en het Hengstenboek sterk te staan

Duidelijke cijfers over het agrarisch surfen ontbreken. Het Agrarisch Telematica Centrum weet te melden dat het Internetgebruik onder boeren per branche sterk verschilt. Van de tien procent van de boeren met een Internetaansluiting zitten er veel meer in de glastuinbouw dan in de pluimveeteelt. Interessanter zijn dan ook de groeicijfers, stelt Van Langen. Die lagen het afgelopen jaar boven de honderd procent. M.W

Re:ageer