Elfde keer bovenaan in Keuzegids

Wageningen University is weer door de Keuzegids beoordeeld als de beste universiteit van Nederland.
Koen Guiking

Het is de elfde keer dat Wageningen University de ranglijst aanvoert, maar in voorgaande jaren werd die eerste plaats soms gedeeld met de Open Universiteit. Ditmaal is Wageningen echt beoordeeld als de beste universiteit van Nederland, en niet alleen als de beste universiteit met voltijdopleidingen, zoals vorig jaar.

Vorig jaar was de bekendmaking van de ranglijst een heuse soap. De Open Universiteit had voor het eerst een half punt hoger gescoord dan Wageningen University. Er werden plots twee rankings gemaakt: beste universiteit én beste voltijduniversiteit. Een dag later rectificeerde de uitgever van de Keuzegids de scores. De Open Universiteit en Wageningen University waren bij nader inzien toch gelijk geëindigd. Dit jaar is alle onzekerheid weg. Wageningen is de beste.

‘Wij beoordelen alle opleidingen van de universiteiten en Wageningen is de enige universiteit die er bij alle opleidingen in slaagt het beter te doen dan zijn concurrenten’, zei Frank Steenkamp, hoofdredacteur van De Keuzegids, vanochtend bij BNR radio.

Van de negentien bacheloropleidingen in Wageningen krijgen er vijftien een score van minimaal 76 punten. Daarmee mogen ze zichzelf een jaar lang officieel ‘topopleiding’ noemen. De hoogste scores zijn er voor Plantenwetenschappen (92), Moleculaire Levenswetenschappen (90) en Internationaal Land- en Waterbeheer (90).