Organisatie - 14 september 2006

‘Einde opstartproblemen kantines in zicht’

‘Twee weken na de invoering lijken de meeste mensen al gewend aan de chipknip als betaalmiddel in de kantines. Veranderingen kosten altijd even tijd en gaan gepaard met opstartproblemen.’ Aldus Elisa Salentijn van Communication services, namens het Facilitair bedrijf.

Veel mensen waren verrast door de invoering van de chipknip. ‘Vanwege de vakantieperiode hebben we gewacht met het informeren van studenten en medewerkers tot iedereen terug was. Bovendien heeft het zo kort van tevoren op de hoogte stellen het meeste effect. Mensen zijn gewoontedieren en in het begin vinden mensen het lastig om een chipknip te gebruiken.’
Toch worden, aldus de communicatiemedewerker, de rijen bij de kassa snel kleiner. ‘Naast de invoering van de chipknip hebben we te maken met een nieuwe cateraar, een nieuw assortiment en moeten ook onze medewerkers hun weg vinden in de nieuwe situatie. Je ziet dat er meegelift wordt op elkaars kaarten wanneer iemand nog geen chipknip heeft. Bovendien zijn er prepaid chipkaarten te koop in de kantine waarmee men kan betalen. Onze studenten zijn al een aantal jaren gewend aan de prepaid chipknip. Daar betalen ze namelijk ook hun printjes en kopieën mee.’
Er is bewust gekozen om naast de chipknip niet met contant geld te kunnen blijven betalen. Dit kost, aldus Salentijn, de kantinemedewerkers veel tijd en zorgt voor lange rijen bij de kassa. ‘De chipkaart is bedoeld om betalen in de kantines voor medewerkers en studenten makkelijker en veiliger te maken. Het is een service. Het is niet bedoeld om mensen te pesten.’
De vertraagde oplevering van het Forumgebouw zorgt ervoor dat medewerkers op de Born het nu zonder kantine moeten stellen. ‘We hebben gezorgd voor tijdelijke voorzieningen die in de behoefte voorzien. In oktober wordt het Atlasgebouw opgeleverd en daar is korte tijd later ook een kiosk waar men terecht kan.’ / Teun Hofmeijer

Zie ook M.I.

Re:ageer