Wetenschap - 21 april 2011

Effect van etiket is meetbaar

Nieuwe meetmethode laat zien: hoe opvallender hoe beter. Attentieprocessen bepalen keuze consument

Etiketten van voedingsmiddelen staan vol met informatie. Maar zet al die info wel zoden aan de dijk? En valt dat te meten? Ja, zeggen professor Hans van Trijp (Marktkunde en Consumentengedrag) en onderzoeker Svetlane Bialkova. Zij ontwikkelden een methode waarmee je onomstotelijk kunt vaststellen hoe effectief voedingsetiketten zijn.
Van Trijp en Bialkova lieten hun proefpersonen een groot aantal keuzes maken tussen setjes onderling systematisch verschillende etiketten. Eye-tracking legde daarbij precies vast waarop de proefpersoon de aandacht richtte. Eye-tracking is een techniek waarmee alle bewegingen van het oog exact worden vastgelegd en in kaart gebracht. De resultaten bevestigen volgens Van Trijp de doorslaggevende rol van attentieprocessen bij de keuze van voedingsproducten. Attentie vang je het beste door informatie op te laten vallen, bij voorkeur op een vaste plek op de verpakking. Met de ontwikkelde methode is daarmee in principe het perfecte etiket te ontwerpen.
Bij dit alles past wel de kanttekening dat weinig mensen voedings­etiketten lezen. Van Trijp: 'Ze kijken meer naar merken en ingrediënten dan naar labels. Maar als ze erop letten, kun je de kans vergroten dat ze de goede keuze maken.'
 

Re:ageer